Tytuł pozycji:
Knowledge as a constitutive component of individual educational capital
W artykule zdefiniowano pojęcie indywidualnego kapitału społecznego jako indywidualnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Następnie skoncentrowano uwagę na wiedzy, przypisując jej cechy konstytutywnej składowej tego kapitału. Przedstawiono podstawowe definicje wiedzy wraz z jej typologią. Scharakteryzowano wyróżnione rodzaje wiedzy oraz wskazano na znaczenie integracji wiedzy potocznej z wiedzą naukową, a także integracji między dziedzinami i dyscyplinami naukowymi. Omówiono także specyfikę zdobywania wiedzy w procesie edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej.
The article defines the concept of individual social capital as an individual level of knowledge, skills and social competences. Then, attention was focused on knowledge, attributing to it the features of a constitutive component of the aforementioned capital. Next, the basic definitions of knowledge along with its typology were presented, and then the distinguished types of knowledge were characterized and the importance of integrating everyday knowledge with scientific knowledge, as well as integration between scientific fields and disciplines, was indicated. The specificity of acquiring knowledge in the process of formal, non-formal and informal education was also discussed.