Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

On Maintaining and Blurring Gender Differentiation: An Analysis of the Polish Media Discourse on Iga Świątek and Robert Lewandowski

Tytuł:
On Maintaining and Blurring Gender Differentiation: An Analysis of the Polish Media Discourse on Iga Świątek and Robert Lewandowski
Rzecz o podtrzymywaniu i zacieraniu różnicowania płci – analiza polskiego dyskursu medialnego dotyczącego Igi Świątek i Roberta Lewandowskiego
Autorzy:
Krzysztof Arcimowicz
Data publikacji:
2025-06-17
Tematy:
Iga Świątek
Robert Lewandowski
sport
Polish media discourse
gender differentiation
blurring of gender differences
cultural models
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Iga Świątek i Robert Lewandowski to dwoje najpopularniejszych sportowców w Polsce, są ikonami kultury współczesnej, mogącymi wpływać na normy społeczne, wartości i aspiracje zwłaszcza młodych osób. Głównym celem artykułu jest przeanalizowanie strategii dyskursywnych związanych z podtrzymywaniem oraz zacieraniem różnicowania płci w polskim dyskursie medialnym dotyczącym sfery zawodowej Świątek i Lewandowskiego. Centralną perspektywę teoretyczną badań stanowi teoria męskości hegemonicznej. Materiał badawczy obejmuje 458 przekazów internetowych i telewizyjnych, które ukazały się w latach 2018–2024. W artykule przedstawiono wyniki krytycznej analizy dyskursu wykorzystującej narzędzia wypracowane w ramach podejścia dyskursywno-historycznego oraz ilościowej analizy zawartości. Dyskurs nie jest jednorodny, bowiem występują w nim, z jednej strony strategie różnicowania płci związane z infantylizacją i trywializacją tenisistki oraz ocenianiem jej wyglądu zewnętrznego, a z drugiej strony liczne przykłady metaforyzacji i hiperbolizacji klasy sportowej, zarówno Lewandowskiego, jak i Świątek związane z zacieraniem różnic płciowych.

Iga Świątek and Robert Lewandowski are two of the most popular athletes in Poland. They are icons of contemporary culture, capable of influencing social norms, values and aspirations, especially among young people. The main objective of the article is to analyse the discursive strategies related to the maintaining and blurring of gender differentiation in Polish media discourse on the professional sphere of Świątek and Lewandowski. The primary theoretical perspective of the research is the theory of hegemonic masculinity. The research material includes 458 selections from Internet and television coverage published between 2018 and 2024. This paper presents the results of a critical discourse analysis, in which the tools of the discourse-historical approach and quantitative content analysis were used. The discourse is not homogeneous becauseon the one hand it contains, strategies of gender differentiation connected with infantilisation and trivialisation of the tennis player and the evaluation of her external appearance, and on the other hand, there are numerous examples of metaphorisation and hyperbolisation of the athleticism of both Lewandowski and Świątek, related to the blurring of gender differences.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies