Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Chronic fatigue in teachers and its selected determinants

Tytuł:
Chronic fatigue in teachers and its selected determinants
Przewlekłe zmęczenie u nauczycieli i jego wybrane uwarunkowania
Autorzy:
Elżbieta Strutyńska-Laskus
Data publikacji:
2025-06-17
Tematy:
chronic fatigue
resilience
teacher
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Najczęściej przewlekłe zmęczenie jest przedmiotem zainteresowania takich nauk jak medycyna czy psychologia. Przyciąga uwagę jako główny składnik zespołu chronicznego zmęczenia i wypalenia zawodowego – wyczerpania. Charakteryzuje się obniżeniem motywacji, niechęcią do angażowania się w pracę, trudnościami w koncentracji czy drażliwością. Przewlekłe zmęczenie nie było jak dotąd zbyt często przedmiotem analiz w kontekście zawodu nauczyciela, a ma ono niebagatelny wpływ na jakość życia i codzienne funkcjonowanie w pracy. Kiedy nauczyciel jest przewlekle zmęczony, ma mniej energii do przygotowania się do lekcji, mniej angażuje się w obowiązki, co może, ale nie musi destrukcyjnie wpływać nie tylko na niego samego, ale i na jego uczniów. Celem badania było sprawdzenie, czy płeć, wiek, staż pracy, obciążenie pracą, prężność są predyktorami przewlekłego zmęczenia u badanych nauczycieli. Próbę stanowiło 288 nauczycieli pracujących w przedszkolach i szkołach podstawowych. W badaniu zastosowano: Kwestionariusz Oceny Prężności, Skalę Obciążenia Pracą oraz Kwestionariusz Oceny Samopoczucia. U większości badanych występował przeciętny poziom ogólnego zmęczenia. Większość badanych nauczycieli przejawiało przeciętny bądź wysoki poziom prężności, zarówno dla kompetencji osobistych, społecznych, jak i relacji rodzinnych. Prężność i obciążenie pracą przewidywały ogólny wskaźnik przewlekłego zmęczenia oraz subiektywne odczucie zmęczenia.

Chronic fatigue is most often studied in the fields of medicine and psychology, drawing attention as a key component of chronic fatigue syndrome and occupational burnout. It manifests itself in decreased motivation, reluctance to engage in work, concentration difficulties, and irritability. Despite its significant impact on quality of life and daily work performance, chronic fatigue has not been widely examined in the context of the teaching profession. When teachers experience chronic fatigue, they may have less energy to prepare for lessons and engage less in their professional responsibilities. This may-though not necessarily-negatively affect both their well-being and their students. Method: This study aimed to examine whether gender, age, seniority, workload, and resilience served as predictors of chronic fatigue in teachers. The sample consisted of 288 teachers, working mainly in preschools and elementary schools. The study employed the Resilience Assessment Questionnaire, the Quantitative Workload Inventory, and the Checklist Individual Strength. Results: Most participants exhibited a moderate level of general fatigue. Additionally, the majority of teachers displayed either moderate or high resilience across the personal, social, and family domains. Both resilience and workload were significant predictors of overall chronic fatigue level and subjective feeling of fatigue. Conclusion: The level of chronic fatigue observed among teachers and the identification of its contributing factors highlight the need for an education policy that actively supports the development of teacher resilience and aims to minimize the risk of excessive workload.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies