Tytuł pozycji:
Parenting a child with special educational needs – challenges, barriers, problems
Sytuacja psychospołeczna osób wychowujących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stała się przedmiotem badań Autorki. W badaniach wzięło udział trzydzieścioro rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z zespołem Downa, Aspergera, w spektrum autyzmu i po urazach traumatycznych. Poznanie narracji celowo dobranej grupy badanych umożliwiła zastosowana strategia wywiadów jakościowych. Jako metodę zbierania danych wybrano wywiad indywidualny częściowo kierowany. Analiza rozmów z rodzicami wskazała na trudne i naznaczone wieloma wyzwaniami relacje społeczne, brak wystarczającego wsparcia ze strony otoczenia, duże natężenie stresu wynikające z obciążeń związanych z obowiązkami. Z zaprezentowanych w tekście rozmów wynika wiele trudności dotyczących także izolacji społecznej i wysokich kosztów związanych z udziałem dzieci w terapiach. Trudności z adaptacją w grupie, obawy przed niezrozumieniem powodują brak aktywności w niektórych dziedzinach życia. Stres, jakiego doświadczają badani rodzice, wzbudza poczucie lęku czy frustracji.
This work addresses the psychosocial situation of persons raising children with special educational needs. The study it describes involved thirty parents or legal guardians of children with the Down's syndrome, Asperger's syndrome, autism spectrum disorder, and after traumatic events. Learning the narrative of a deliberately selected group of respondents was made possible by the adopted strategy of qualitative interviews. A partially guided individual interview was chosen as the method of data collection. The analysis of conversations with parents indicated difficult and highly challenging social relationships, lack of sufficient support from the environment, and severe stress resulting from burdens related to duties. The conversations presented in this manuscript show many difficulties stemming from social isolation and high costs of children's therapy. Difficulties with adaptation in the group and fears of misunderstanding were identified as the main reasons of inactivity in certain areas of life. The stress experienced by the parents raises a sense of anxiety or frustration.