Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

(Re)konstrukcje kobiecości w programie rozrywkowym Damy i Wieśniaczki, emitowanym w TTV – perspektywa badań pedagogicznych

Tytuł:
(Re)konstrukcje kobiecości w programie rozrywkowym Damy i Wieśniaczki, emitowanym w TTV – perspektywa badań pedagogicznych
(Re)constructions of femininity in the entertainment programme „Ladies and Peasants” broadcast on TTV – the perspective of pedagogical research
Autorzy:
Dorota Monika Zaworska-Nikoniuk
Data publikacji:
2024-12-09
Tematy:
praca zawodowa
macierzyństwo
czas wolny
analiza dyskursu
kategorie pedagogiczne
życie rodzinne
środowisko miejskie i wiejskie
motherhood
discourse analysis
free time
professional work
pedagogical categories
family life
urban and rural environment
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aim. The aim of the research is to understand the dominant messages of women living in cities and villages presented in the program “Ladies and Peasants”. The subject of the research is the transmission of the television program. Methods and materials. The data collection method was source searching and the data analysis strategy was discourse analysis. Results and conclusion. The data collection method was searching secondary sources, and the data analysis strategy was discourse analysis. Results. The identity of a lady was defined by discourses such as nouveau riche, luxury, body imperfection, eternal youth, while a peasant woman’s identity was defined by discourses of neglect and poverty, an imperfect and inadequate body. The category of a peasant woman’s family home was dominated by discourses: neglect, sloppiness (dirt), poverty; and for ladies: luxury, fashionable architecture, impeccable cleanliness, space, solitude. In the presentation of family and family life in the discourses of a woman from the countryside, the figure of the Atlas woman (Strong Woman), living in a patriarchal family and a missionary mother, is visible. And ladies: gender equality, a woman conquered and seduced, a longing for motherhood. Professional work in the case of a peasant woman was portrayed as: a good farmer, a submissive wife; and we will give it as “light and pleasant”, “fulfilment of passions and dreams”. In the category of peasant women’s free time, the discourse of cultivating family and neighbourly ties, folk fun, and celebrating traditions was distinguished; and we will give a discourse on vanity and consumerism.

Cel. Celem badań jest poznanie dominujących przekazów mieszkanek miast i wsi prezentowanych w programie Damy i Wieśniaczki. Przedmiotem badań jest program telewizyjny. Ramę pojęciową badań stanowiły podstawowe kategorie pedagogiki społecznej. Próbą badawczą było siedem sezonów programu (101 odcinków), emitowanych w TTV w latach 2016–2023. Ze względu na to, że przedmiotem badań jest program telewizyjny, przekaz jest tu jednostronny, a jego oglądanie nie wymaga od widza żadnej dodatkowej aktywności poza pasywnym odbiorem. Obrazy wieśniaczek i dam kreowane w programie mogą narzucać odbiorcom definicje kobiecości, są więc szczególnie istotne z perspektywy pedagogiki społecznej, uwrażliwionej na społeczne (w tym płciowe) nierówności. Materiały i metody. Metodą zbierania danych było przeszukiwanie źródeł wtórnych, zaś strategią analizy danych była analiza dyskursu. Wyniki i wnioski. Tożsamość damy określały dyskursy nowobogactwa, luksusu, doskonałości ciała, wiecznej młodości, zaś wieśniaczki – zaniedbania i biedy, ciała niedoskonałego i nieadekwatnego. Kategorię domu rodzinnego wieśniaczki zdominowały dyskursy zaniedbania, niechlujstwa (brudu), biedy, zaś damy – luksusu, modnej architektury, nieskazitelnej czystości, przestrzeni, samotności. W prezentacji rodziny i życia rodzinnego w dyskursach kobiety ze wsi uwidacznia się sylwetka kobiety-Atlasa (siłaczki), żyjącej w rodzinie patriarchalnej, matki-misjonarki, natomiast damy: równouprawnienia płci, kobiety zdobywanej i uwodzonej, tęsknoty za macierzyństwem. Praca zawodowa wieśniaczki ukazywana była jako praca dobrej rolniczki i uległej żony, zaś damy jako lekka i przyjemna, będąca realizacją pasji i marzeń. W kategorii czasu wolnego wieśniaczki wyróżniono dyskurs pielęgnacji więzi rodzinnych i sąsiedzkich, ludowej zabawy, celebrowania tradycji, zaś damy – dyskurs próżności i konsumpcjonizmu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies