Tytuł pozycji:
Updated version of the Retrospective Family of Origin Parenting Functionality Scale
Cel. Celem przeprowadzonych analiz było sprawdzenie struktury nowej, rozszerzonej wersji narzędzia do pomiaru funkcjonalności wychowawczej rodziny pochodzenia. Modyfikacja narzędzia polegała na dołączeniu do wersji opracowanej poprzednio dwóch nowych podskal mierzących promowanie w rodzinie generacyjnej sukcesu edukacyjnego oraz uczestnictwa w kulturze. Metody i materiały. Badania przeprowadzono na próbie 1270 osób w wieku 18-37 lat. Do oceny struktury narzędzia wykorzystano eksploracyjną i konformacyjną analizę czynnikową. Niezależnie od powyższego wykorzystano analizę regresji czynnikowej do weryfikacji związku podskal kwestionariusza ze zdolnością do pozytywnej adaptacji (resilience-trait). Wyniki i wnioski. W świetle przeprowadzonych badań wyekstrahowano trzy podskale. Pierwszą jest pozytywny klimat relacji wychowawczej w rodzinie (łączącą aspekt autoratywnego wychowania i resiliencji systemu rodzinnego). Dwie dodatkowe podskale wyodrębnione w analizach to orientacja rodziców na sukces edukacyjny dziecka i na promowanie uczestnictwa dziecka w kulturze wyższej. Struktura powyższa ujawniła się w eksploracyjnej analizie czynnikowej i została zweryfikowana w konfirmacyjnej analizie czynnikowej. Analizy regresji czynnikowej pozwoliły ustalić występowanie istotnych efektów interakcyjnych pomiędzy poszczególnymi podskalami narzędzia a poziomem resilience. Kombinacje wysokich wyników poszczególnych podskal prowadziły do najwyższych wskaźników zdolności pozytywnej adaptacji u osób badanych. Powyższe rezultaty pozwalają pozytywnie ocenić trafność pomiaru funkcjonalności wychowawczej rodziny zastosowanym narzędziem badawczym. W toku dalszych badań należałoby potwierdzić strukturę narzędzia w losowo dobranych próbach zróżnicowanych wiekowo i kulturowo. Należałoby również więcej uwagi poświęcić potwierdzeniu trafności pomiaru zaprojektowanym narzędziem.
Aim. The aim of the analyses carried out was to test the structure of the new, extended version of the tool to measure the educational functionality of the generational family. The modification of the tool consisted of the addition of two new subscales measuring the promotion of educational success and cultural participation in the generational family to the version developed previously. Methods and materials. The research was conducted on a sample of 1, 270 individuals aged 18–37 years. Exploratory and confirmational factor analysis was used to assess the structure of the tool. Independently of the above, factorial regression analysis was used to verify the association of the questionnaire subscales with the ability to adapt positively (resilience-trait). Results and conclusion. In light of the research, three subscales were extracted. The first is the positive climate of the parenting relationship in the family (combining the aspect of authoritative parenting and the resilience of the family system). Two additional subscales extracted in the analyses were the parents’ orientation towards the child’s educational success and towards promoting the child’s participation in high culture. The above structure was revealed in exploratory factor analysis and was verified in confirmatory factor analysis. Factorial regression analyses established the presence of significant interaction effects between individual subscales of the tool and the level of trait resilience. Combinations of high scores on individual subscales led to the highest rates of positive adaptability in the subjects.