Tytuł pozycji:
Stygmatyzacja kultu Santa Muerte (Święta Śmierć) w serialach telewizyjnych
The aim of the article is to demonstrate that the Mexican popular Catholic cult of Santa Muerte (Holy Death) is subject to a stigmatization that manifests itself, among other things, in the representation of this phenomenon in television series broadcast by channels and streaming platforms with global reach. The text contains an analysis of seven series in which themes related to the cult of the Holy Death appeared. It was shown that the image created of this phenomenon does not match its actual nature. Its followers and their patroness are portrayed unfavorably, reinforcing negative stereotypes both about the phenomenon itself and about people of Latin American origin. Such a portrayal of Santa Muerte in popular culture can cause aversion and fear, as well as lead to stigmatization and social exclusion of its followers.
Celem artykułu jest wykazania, że meksykański ludowokatolicki kult Santa Muerte (Święta Śmierć) jest obiektem stygmatyzacji, która przejawia się między innymi w wizerunku tego zjawiska przedstawianym w serialach telewizyjnych nadawanych przez stacje i portale streamingowe o zasięgu globalnym. Tekst zawiera analizę siedmiu seriali, w których pojawiały się wątki związane z kultem Świętej Śmierci. Wykazane zostało, że kreowany obraz tego fenomenu jest sprzeczny z jego rzeczywistą specyfiką, wyznawcy i ich patronka są przedstawiani w sposób niekorzystny i wzmacniający negatywne stereotypy zarówno dotyczące samego zjawiska, jak i osób pochodzenia latynoskiego. Taki wizerunek Santa Muerte w popkulturze może wzbudzać niechęć i lęk, a także prowadzić do stygmatyzowania i społecznego marginalizowania jej wyznawców.