Tytuł pozycji:
Świadczenia na rzecz obrony w procesie pozamilitarnych przygotowań obronnych państwa : stan aktualny oraz kierunki rozwoju
Pozamilitarne przygotowania obronne w państwie obejmują działania, planistyczne, organizacyjne i
rzeczowo-finansowe realizowane przez niemilitarne podmioty systemu obronnego, czyli przez administrację publiczną,
przedsiębiorców, różne instytucje oraz obywateli na rzecz przygotowania do sprawnego funkcjonowania państwa w
warunkach kryzysu polityczno-militarnego oraz w czasie mobilizacji i wojny. Działania te mają na celu wspieranie Sił
Zbrojnych RP, w tym wojsk sojuszniczych oraz zapewnienie funkcjonowania państwa i przetrwania społeczeństwa w
trudnych warunkach kryzysowych i wojennych. We wszystkich tych działaniach zasadnicza role odgrywać będą
świadczenia na rzecz obrony. W związku z tym, treścią niniejszego artykułu było w pierwszym etapie, omówienie genezy
oraz podstaw prawnych regulujących problematykę świadczeń na rzecz obrony. W dalszej kolejności zbadano dysfunkcje
planistyczno-organizacyjne w procesie nakładania (przeznaczania) świadczeń osobistych, rzeczowych i szczególnych przez
organy administracji publicznej. W kolejnym etapie, wskazano na dwa zasadnicze problemy w obszarze świadczeń na
rzecz obrony: brak systemu motywacyjnego dla osób oraz przedsiębiorców (instytucji) realizujących świadczenia na rzecz
obrony oraz brak odpowiednich zasobów, zarówno pod względem jakościowym oraz ilościowym, do wykorzystania w
ramach świadczeń na rzecz obrony. Na koniec, wskazano propozycje rozwiązań prawno-organizacyjnych w zakresie
realizacji świadczeń osobistych, rzeczowych i szczególnych, mogących wpłynąć na podniesie poziomu realizowanych
przygotowań obronnych w państwie.
Non-military defence preparations in the state include activities, planning, organizational and material and
financial implemented by non-military defence system entities, i.e. public administration, entrepreneurs, various
institutions and citizens for preparation for the smooth functioning of the state in the conditions of political and military
crisis and during mobilization and war. These activities are aimed at supporting the Polish Armed Forces, including allied
forces and ensuring the functioning of the state and the survival of society in difficult crisis and war conditions. Defence
services will play a key role in all these activities. Therefore, in the first stage, the content of this article was to discuss the
genesis and legal basis governing the issue of defence benefits. Subsequently, planning and organizational dysfunctions
in the process of imposing (allocating) personal, material and specific benefits by public administration bodies were
examined. In the next stage, two main problems were identified in the area of defence services: lack of an incentive
system for persons and entrepreneurs (institutions) providing defence services and a lack of adequate resources, in both
qualitative and quantitative terms, to be used as part of defence services. Finally, suggestions were made for legal and
organizational solutions regarding the implementation of personal, material and specific benefits that could affect the
level of defence preparations implemented in the country.