Tytuł pozycji:
Koszt nabycia praw do nieruchomości w procesie realizacji inwestycji drogowych
Problem niewystarczającej, przestarzałej, o odpowiedniej jakości infrastruktury
transportowej, a niekiedy jej braku dotyczy wielu polskich miast i wpływa negatywnie
zarówno na konkurencyjność polskich obszarów miejskich wobec miast Europy
Zachodniej, jak i na brak motywacji ludności do zmiany stylu życia na zdrowszy i bardziej
ekologiczny w kontekście wykorzystywanych środków transportu. Jednym z warunków
poprawy sytuacji transportowej jest budowa dróg, które poprawią dostępność
komunikacyjną miast oraz przyspieszą ich rozwój gospodarczy.
W pracy przedstawiono problemy pozyskiwania nieruchomości na cele publiczne, ze
szczególnym uwzględnieniem gruntów przeznaczonych pod drogi, na przykładzie Kalisza.
W grupie celów operacyjnych miasta w strategii rozwoju miasta na lata 2014–
2020 (cel strategiczny: Kalisz – funkcjonalne miasto) znalazła się poprawa dostępności
zewnętrznej i jakości infrastruktury transportowej, przejawiająca się w budowie nowych
dróg, w tym obwodnic miasta w ciągu dróg krajowych, obwodnic wewnętrznych,
jak również w zwiększeniu jakości infrastruktury drogowej już istniejącej, zapewnieniu
dogodnych miejsc parkingowych, budowie spójnej infrastruktury rowerowej. Zarysowany
kierunek jest kontynuacją wcześniej obowiązującej strategii miasta, której
jednym z celów strategicznych było kształtowanie ładu przestrzennego i infrastrukturalnego,
między innymi poprzez dbałość o środowisko naturalne i podejmowanie
szeroko pojętych działań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury technicznej.
Kluczową częścią opracowania jest wskazanie poziomu i struktury wydatków Kalisza
związanych z pozyskaniem nieruchomości na cele budowy infrastruktury technicznej
po 2000 roku. Na tle uwarunkowań prawnych przedstawiono dwie najbardziej znaczące
formy pozyskania nowych terenów: negocjowana przez obie strony transakcji
umowa kupna-sprzedaży oraz przejęcie nieruchomości z mocy prawa za słusznym odszkodowaniem, a także wskazano korzyści i straty związane z zastosowaniem tych
rozwiązań.
Inadequate and outdated transport infrastructure, often of low quality or sometimes non-
-existent, is a problem which concerns many Polish cities and which has a negative impact on
the competitiveness of Polish urban areas in relation to the cities of Western Europe, as well as
on the lack of motivation of residents to change their lifestyle to a healthier and greener in the
context of the means of transport. One of the conditions to improve the transport situation is
the construction of roads, which will improve transport accessibility of cities and accelerate
their economic development.
The paper presents problems relating to the acquisition of property for public purposes. Particularly,
land designated for roads in the City of Kalisz has been taken into account. In the
group of operational objectives of the city in the City’s Development Strategy for 2014–2020
(strategic objective: Kalisz – a functional city) was the improvement of external accessibility
and quality of transport infrastructure, manifested in the construction of new roads, including
ring roads, internal bypasses as well as increasing the quality of already existing road
infrastructure, providing convenient parking spaces and construction of a coherent cycling
infrastructure. This pathway was set as a continuation of previously approved strategy for the
city, where one of the strategic objectives was shaping space and infrastructure, inter alia by
taking care of the environment and taking broad measures of investment in technical infrastructure.
A key part of the study is to identify the level and structure of expenditure of Kalisz authorities,
related to the acquisition of real estate for the construction of technical infrastructure after the year 2000. Against the background of legal requirements, two of the most significant
forms of acquiring new land have been presented: negotiation by both parties of the sale-
-purchase agreement and the acquisition of real estate under the law for fair compensation.
Benefits and losses associated with these solutions have also been identified.