Tytuł pozycji:
Artur Górski i modernistyczny Lwów. Powinowactwa ideowe
W artykule prześledzono związki ideowe pomiędzy Arturem Górskim (1870–1959), autorem programu Młoda Polska ogłoszonego w krakowskim „Życiu” (1898), a modernistycznym Lwowem. Autorka koncentruje się na lwowskich epizodach biografii pisarza: pracy Górskiego nad rękopisami Samuela Zborowskiego i Zawiszy Czarnego Słowackiego w bibliotekach lwowskich, kontynuacji inicjatyw z kręgu lwowskich zwolenników powrotu do tradycji romantycznej, w tym myśli Mickiewicza, popularności Górskiego, autora Monsalwatu (1908) w kręgu młodzieży lwowskiej. Celem rozważań jest odpowiedź na pytanie, dlaczego Górski waloryzował Lwów modernistyczny kosztem Krakowa modernistycznego, z którym związane były początki jego twórczości.
The article traces the ideological affinities between Artur Górski (1870–1959), the author of programme Młoda Polska announced in “Życie” (1898) in Cracow, and the modernist Lviv. The author concentrates on the events from the writer’s life in Lviv: his work on Słowacki’s manuscripts (Samuel Zborowski and Zawisza Czarny) in the libraries of Lviv, his continuation of the initiative of Romantic followers, including the legacy of Mickiewicz, as well as Górski’s own popularity with the youth. The article attempts to answer the question why Górski valorized Lviv at the expense of the modernist Cracow, in which his work began.