Tytuł pozycji:
Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej
Artykuł porusza jedną z podstawowych i zarazem najważniejszych kwestii odnoszących się do osoby i zawodu nauczyciela. Jest nią formacja osobowościowa. Zagadnienie to ujęto z perspektywy historiozofii pedagogiki, dzięki czemu nadano mu wymiar paradygmatyczny, co pozwala na horyzontalne i wertykalne jego ujęcie. Celem artykułu jest syntetyczne ukazanie tego, co najbardziej warunkuje i wpływa na jakość pracy nauczyciela. Są nimi przynajmniej trzy obszary: intelektualny, profesjonalny i etyczny. To one w trakcie procesu formacji osobowościowej nauczyciela przygotowują go do misji, jaką pełni w społeczeństwie, przynależąc do ważnej grupy zawodowej. Trzeba zdawać sobie sprawę, że to nauczyciel w dziejach ludzkości odgrywał i nadal odgrywa współdecydującą rolę w rozwoju poszczególnych ludzi, narodów i społeczeństw. Ostatnia część artykułu zawiera sugestie dotyczące usprawnienia procesu formacji osobowościowej nauczyciela.