Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Gothic Healing under the Mediterranean Sun: The Magus by John Fowles as a Gothic Novel

Tytuł:
Gothic Healing under the Mediterranean Sun: The Magus by John Fowles as a Gothic Novel
Gotyckie uzdrowienie w śródziemnomorskim słońcu. Mag Johna Fowlesa jako powieść gotycka
Autorzy:
Kowalcze, Małgorzata
Data publikacji:
2018-12-16
Wydawca:
Uniwersytet Rzeszowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Tematy:
outcast
emotional handicap
psychic make-up
illusion
Gothic
wyrzutek
irracjonalność
dysfunkcja emocjonalna
konstytucja psychiczna
gotyk
Źródło:
Tematy i Konteksty; 2018, 13, 8; 507-521
2299-8365
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The present paper aims at interpreting the novel The Magus by John Fowles within the framework of the Gothic genre. The argument shall be founded on a close analysis of chosen characteristics of the Gothic convention which can be identified within the text, such as the theatricality, the motif of insanity, as well as the issue of repressed sexuality. It shall also be argued that the novel presents the therapeutic role of fear, intrinsically linked to the Gothic mode of expression. The boundary between the rational and the irrational is suspended to the point that the protagonist is unable to tell whether the apparitions he sees in the Magus’s shadowy estate are of supernatural provenance or they constitute mere figments of his imagination deluded by the elements of the Mediterranean ambience. Remarkably, it is the experience of terror that ultimately heals Nicholas, an embittered and disillusioned young man, from the state of apathy and emotional handicap.

Celem niniejszego artykułu jest próba interpretacji powieści Johna Fowlesa Mag pod kątem obecnych w niej motywów gotyckich. Analizie poddane zostaną takie elementy konwencji gotyckiej jak: teatralność wydarzeń, motyw szaleństwa czy kwestia tłumionej seksualności. Autorka pragnie zwrócić uwagę na nieodzowny dla stylu gotyckiego element lęku, który w powieści pełni funkcję terapeutyczną. W powieści granica pomiędzy racjonalnym i irracjonalnym zostaje zatarta do tego stopnia, że główny bohater nie jest w stanie stwierdzić, czy wydarzenia, które mają miejsce w mrocznym domostwie tytułowego maga, dzieją się w rzeczywistości, czy też są dziełem jego omamionej śródziemnomorską rzeczywistością wyobraźni. Towarzyszący doświadczeniom Nicholasa strach ostatecznie uzdrawia zgorzkniałego mężczyznę ze stanu apatii i upośledzenia emocjonalnego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies