Tytuł pozycji:
Adherence to treatment regimens in patients with cardiovascular diseases
Background. Adherence is an important parameter of any effective treatment. This study aimed to evaluate adherence/non-adherence in patients with cardiovascular diseases and to determine whether sociodemographic characteristics affected treatment adherence.
Material and methods. The study sample consisted of 878 patients with coronary heart disease. A non-standardized questionnaire was used to obtain the data. The data was statistically evaluated using SPSS.25.0.
Results. Adherence was demonstrated in 501 (57.4%) patients. A statistically significant relationship was confirmed between adherence to treatment and gender (p=0.000) and employment (p=0.001). Patients ≥58 years of age with basic education and who earn an average income have a higher adherence rate to treatment.
Conclusions. Knowledge of how a patient’s sociodemographic characteristics affect adherence can help healthcare professionals to effectively educate patients and improve their quality of life.
Wprowadzenie. Przestrzeganie zaleceń lekarskich jest jednym z ważnych parametrów skutecznego leczenia. Celem pracy była ocena stosunku do zaleceń lekarskich (przestrzegający/nieprzestrzegający) u pacjentów z chorobami układu krążenia oraz ustalenie czy cechy socjodemograficzne wpływają na przestrzeganie zaleceń.
Materiał i metody. W badaniu uczestniczyło 878 pacjentów z chorobą niedokrwienną serca. Do zebrania danych wykorzystano niestandaryzowany kwestionariusz. Dane poddano analizie statystycznej w programie SPSS.25.0.
Wyniki. Przestrzeganie zaleceń lekarskich zaobserwowano u 501 (57,4%) pacjentów. Potwierdzono istotną statystycznie zależność między płcią (p=0,000) oraz zatrudnieniem (p=0,001) a przestrzeganiem zaleceń lekarskich. Pacjenci w wieku ≥58 lat, z wykształceniem podstawowym i średnimi dochodami finansowymi, wykazują częstsze przestrzeganie zaleceń lekarskich.
Wnioski. Wiedza na temat wpływu cech socjodemograficznych pacjentów na przestrzeganie zaleceń lekarskich może pomóc pracownikom służby zdrowia w prowadzeniu skutecznej edukacji pacjentów i poprawić jakość ich życia.