Tytuł pozycji:
Cogito i dowód ontologiczny. Performatywny argument za istnieniemBoga Siemiona Franka
Siemion Frank był jednym z pierwszych i najbardziej zagorzałych obrońców
dowodu ontologicznego w XX wieku. Zaproponował on w istocie nową interpretację
tego argumentu opartą na analogii z kartezjańskim Cogito. Uważał, że
Cogito ergo sum można rozwinąć w Cogito ergo est ens absolutum. W artykule
staram się przeanalizować jego wersję dowodu ontologicznego. Po pierwsze,
proponuję prostą rekonstrukcję tego rozumowania, zwracając uwagę na jego
ukrytą przesłankę. Po drugie, wychodząc od klasycznych logicznych interpretacji
rozumowania Kartezjusza, staram się pokazać, że dla Franka twierdzenie
o istnieniu Boga miało takie same własności logiczne co Cogito. W rezultacie
okazuje się, że jego argument był poprawny formalnie, choć opierał się na
pewnej przesłance, która raczej nie mogła być przekonująca dla niewierzących.
To nie powinno jednak dziwić, ponieważ Frank, tak samo jak większość
rosyjskich filozofów religijnych, nie interesował się projektem filozoficznej
teologii. Jego główną troską było raczej rozwinięcie filozofii opartej na założeniach
religijnych, co można nazwać filozofią teologiczną.