Tytuł pozycji:
Za co Leibniz krytykował Kartezjański pogląd na wolną wolę?
Problem wolności człowieka stanowi jedno z głównych zagadnień filozoficznych,
które znalazło się w polu uwagi Leibniza. Jego stanowisko w tej sprawie
jest wynikiem polemiki z funkcjonującymi wówczas teoriami wolności.
W artykule omawiam jedną z tych polemik, mianowicie polemikę Leibniza
z Kartezjańską wizją woli i jej wolności. Osią tej polemiki są dwie kwestie.
Pierwsza z nich dotyczy tego, czy wewnętrzne doświadczenie dostarcza nam
niezbitego dowodu istnienia wolnej woli. Druga związana jest z pytaniem,
czy wolność zakłada całkowity brak zdeterminowania (libertas indifferentiae).
Przenalizowanie tych zagadnień pozwala wyjaśnić, po pierwsze, powody, dla
których Leibniz utrzymywał, że Kartezjusz nie dostarczył satysfakcjonującego
rozwiązania kwestii ludzkiej wolności, oraz, po drugie, skąd biorą się trudności
w ustaleniu, jaki rodzaj teorii reprezentował Leibniz: czy broniona przez
niego koncepcja wolności jest rodzajem teorii, którą zwykło się współcześnie
nazywać mianem kompatybilizmu, czy raczej opowiadał się za koncepcją,
którą można by zaliczyć do teorii typu libertariańskiego. Przyjęcie pierwszej
interpretacji oznaczałoby, że Leibniz nie uważał determinizmu, a przynajmniej
jakiejś jego postaci, za zagrożenie dla wolności ludzkiej. Przyjęcie natomiast
interpretacji drugiej oznaczałoby, że wolność w ujęciu Leibniza zakłada nieobecność
zdeterminowania w ogóle. Jedna i druga interpretacja ma swoich
zwolenników.