Tytuł pozycji:
Analiza możliwości wykorzystania skanera laserowego do diagnostyki krzyżownic tramwajowych
W artykule odniesiono się do zagadnień pomiaru zużycia przekroju stalowych elementów nawierzchni szynowych (kolejowych i tramwajowych) stanowiących styk pojazdu z drogą, w oparciu o nową technologię wykorzystującą technikę skaningu laserowego. Przedstawiono budowę, podstawowe parametry oraz sposób obsługi laserowego systemu pomiaru profili szyn i rozjazdów. Opisano sposób wykonania pomiarów i analizy ich wyników przeprowadzonych tym urządzeniem na krzyżownicy kolejowej w warunkach laboratoryjnych. Określono odmienność zarówno geometryczną jak i konstrukcyjną krzyżownic tramwajowych w stosunku do kolejowych. Opisano sposób wykonania analogicznych pomiarów i analizy ich wyników przeprowadzonych na krzyżownicach tramwajowych w warunkach terenowych. W podsumowaniu sformułowano wnioski z przeprowadzonych badań.
In article the problems of measurement methods of transverse section wear of steel railroad elements (railway and tram) on vehicle-road interface, basing on new technology using laser scanning was concerned. Construction, basic parameters and manner of service of laser system for rail and turnout profile measurement were presented. The manner of realisation of measurements and its results analyses passed with this device on railway crossing in laboratory conditions were described. The dissimilarity as well as geometrical and constructional tram crossings in relation to railway were evaluated. The manner of realisation of analogical measurements and its results analyses passed on tram crossings in real conditions were described. In summary conclusions from effected investigations were formulated.