Tytuł pozycji:
The influence of wing transverse vibrations on dynamic parameters of an aircraft
- Tytuł:
-
The influence of wing transverse vibrations on dynamic parameters of an aircraft
Wpływ drgań giętnych skrzydła na dynamiczne parametry lotu samolotu
- Autorzy:
-
Wachłaczenko, M.
- Data publikacji:
-
2010
- Wydawca:
-
Polskie Towarzystwo Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej
- Tematy:
-
wing vibrations
aircraft
sumulation
- Źródło:
-
Journal of Theoretical and Applied Mechanics; 2010, 48, 2; 397-413
1429-2955
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper presents numerical analysis of airplane parameters of motion during wing transverse vibrations of an average commercial airplane. The mathematical model of the airplane motion including a system of twelve ordinary differential equations was employed. Using available publications and M28 "Bryza" airplane geometrical and mass relationships, a computer code evaluating parameters of the motion was developed. In order to take the wing transverse vibrations under consideration, the way of wing displacements in the aircraft-fixed system of coordinates was elaborated as well as vibration amplitude and frequency were assumed. The analysis covered two cases of wing transverse vibrations: bending of both wing halves in phase and in counter-phase. On the basis of the obtained results, some conclusions referring the airplane dynamic properties during wing vibrations were formulated.
W pracy przedstawiono wyniki numerycznej symulacji drgań giętnych skrzydła samolotu dyspozycyjnego. Zastosowano klasyczny model matematyczny dynamiki ruchu samolotu, opisany przez układ dwunastu równań różniczkowych pierwszego rzędu. W celu uwzględnienia drgań skrzydła zamodelowano sposób przemieszczania się elementów skrzydła w samolotowym układzie współrzędnych oraz założono częstotliwość i amplitudę drgań skrzydła. Analizę przeprowadzono dla dwóch przypadków zginania skrzydła: zginanie połówek skrzydła w fazie i w przeciwfazie. Na podstawie analizy opracowano wnioski dotyczące własności dynamicznych samolotu podczas drgań jego powierzchni nośnych.