Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wybrane sposoby poprawy wskaźników efektywności energetycznej statku

Tytuł:
Wybrane sposoby poprawy wskaźników efektywności energetycznej statku
The Selected Ways of Improving the Factors of Energy Efficiency of Ships
Autorzy:
Zeńczak, W.
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Morski w Gdyni. Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
Tematy:
ochrona środowiska
odnawialne źródła energii
siłownie okrętowe
environment protection
renewable energy sources
ship power systems
Źródło:
Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni; 2018, 108; 181-196
1644-1818
2451-2486
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W dążeniu do ograniczenia emisji dwutlenku węgla wszystkie obecnie nowo budowane statki większe niż 400 BRT muszą mieć określony Projektowy Wskaźnik Efektywności Energetycznej (Energy Efficiency Design Index – EEDI). Ponadto wprowadzono dobrowolnie określany Eksploatacyjny Wskaźnik Efektywności Energetycznej (Energy Efficiency Operational Indicator – EEOI), pozwalający na bieżącą ocenę efektywności transportowej statku. Korzystne wartości wskaźników możliwe są do osiągnięcia przez redukcję emisji CO2 m.in. dzięki zastosowaniu niekonwencjonalnych źródeł energii w układach energetycznych statków. W artykule przedstawiono analizę możliwości wykorzystania na statkach takich źródeł, w tym odnawialnych źródeł energii. Spośród wielu różnych źródeł rozważono tylko te, których zastosowanie jest najintensywniej rozwijane, tj. energię wiatru i promieniowania słonecznego.

The aim to reduce the carbon dioxide emissions, for all newly built vessels of more than 400 GRT the Energy Efficiency Design Index (EEDI) must be determined. In addition, a voluntary determined Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) was introduced to allow continuous assessment of the ship's transport efficiency. Favourable values of indicators are possible to achieve by reducing CO2 emissions, among others thanks to the use of unconventional energy sources in ship power systems. In the article an analysis of the possibilities of using such sources on ships, including renewable energy sources is presented. From many different energy sources, only those whose application is most intensively developed, i.e. wind energy and solar radiation, were considered.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies