Tytuł pozycji:
ZAKAZ WPROWADZANIA ZWIERZĄT DOMOWYCH DO OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ JAKO PRZEDMIOT REGULACJI REGULAMINU UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY
W przedstawionym artykule wskazano prawne argumenty dotyczące zakazu
umieszczania w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie regulacji dotyczących zakazu wprowadzania zwierząt domowych (w tym psów) na teren obiektów użyteczności publicznej. Wskazano, że zakaz ten ma charakter ustawowy – nie pozwalają na to
przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a także przepisy rangi konstytucyjnej (dot. np. zasady proporcjonalności). Prawnie chroniona samodzielność gminy
nie jest wystarczającą przesłanką do uznania możliwości wpisywania takiego zakazu do stosownego regulaminu.
The legal regulations in Poland do not give the basis to enter the prohibition of
placing pets into public facilities. Placing such prohibition in the act of local rank is a significant violation of the law, which makes it necessary to eliminate the norm from legal
transactions. The self-government has a constitutionally guaranteed independence. However, this does not entitle the local government to introduce such a prohibition. This violates
the principle of legality expressed in art. 7 of the Constitution of the Republic of Poland. Placing the prohibition in question is a violation of clearly statutory provisions. However, also
other constitutional provisions remain violated if such a prohibition is introduced: these are,
among others provisions regulating the principle of proportionality, resulting from art. 31
para. 3 of the Constitution of the Republic of Poland, which is expressed by the prohibition
of excessive interference in the sphere of individual rights and freedoms. It requires legal
means resulting from the application of legal provisions to be adequate to achieve the intended purpose and not go beyond what is necessary to achieve it.