Tytuł pozycji:
Informacja Wojskowa – rys historyczny
Artykuł porusza zagadnienia związane z bezpieczeństwem funkcjonowania Polski
w okresie po drugiej wojnie światowej. Okres ten, pomimo wielu sceptyków nauki
historii, powinien być przypominany dla kolejnych pokoleń.
Do LWP nie mieli wstępu członkowie NSZ oraz oficerowie Armii Krajowej (AK)
ze sztabów i dowództw. Negatywnie oceniano również oficerów starszych od stopnia
majora wzwyż, którzy pełnili służbę w Wojsku Polskim (WP) przed 1939 r. O ile
przystąpienie do partii było z reguły dobrowolne, o tyle powołanie do LWP odbywało
się w większości wypadków w drodze przymusowej. Należy przypomnieć, że
kierowniczym ośrodkiem LWP było Biuro Polityczne Komitetu Centralnego Polskiej
Partii Robotniczej (PZPR). Pod względem operacyjnym i strategicznym LWP podlegało
Moskwie. Główny Zarząd Informacji (Wojska Polskiego/Ministerstwa Obrony
Narodowej) Komitetu do spraw Bezpieczeństwa Publicznego – organ kontrwywiadu
wojskowego – działał w Polsce w latach 1944–1957 i odpowiedzialny był – obok
Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego – za masowe represje wśród żołnierzy
WP, AK oraz ludności cywilnej. Uzależnienie i podległość polityczna PRL-u wobec
Związku Sowieckiego, które były widoczne na każdym kroku w powojennej Polsce,
miały szczególne znaczenie w kierownictwie i strukturze administracyjnej Służb
Specjalnych, zarówno w organach Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego (MBP),
jak i w Informacji Wojskowej, które były od podstaw budowane na wzór i pod dyktando
Moskwy.
The following article discusses the issues related to the functioning of Polish
security in the period after World War II. This period, in spite of many skeptics,
should be reminded for the next generations.
The members of the National Armed Forces (NSZ) and the officers from
headquarters of the Home Army (AK) had closed access to People’s Army of Poland
(LWP). The officers holding the rank of major and above, who were on duty in the
Polish Army (WP) before 1939, were also negatively assessed. Joining the party
was generally voluntary, but the call to LWP was in most cases forced. It should be
recalled that the management center of the LWP was the Politburo of the Polish
United Workers (Communist) Party. In terms of operational and strategic LWP
was subject to Moscow. Main Directorate of Information of the Polish Army, the
Ministry of Defence, the Committee for Public Safety was the authority of military
counterintelligence in the years 1944–1957. That body, next to the Ministry of Public
Security, was responsible for the mass repressions among the soldiers of the Polish
Army, the Home Army and civilians. Dependence and political subordination of the
Polish People’s Republic to the Soviet Union were visible at every point in post-war
Poland. It had particular importance in the management and administrative structure
of the Special Services, in the bodies of the Ministry of Public Security (MBP) and in
the Military Information as well.