Tytuł pozycji:
Przygotowanie informatyczne gimnazjalistów w regionie Zagłębia Dąbrowskiego – wnioski z badań
Informatyka, a zwłaszcza jej zastosowania zyskują coraz większe znaczenie
dla życia współczesnych społeczeństw, a te najbardziej rozwinięte określa się
mianem informacyjnych. W zinstytucjonalizowanej edukacji szkolnej w Polsce
przedmioty informatyczne zaistniały kilkanaście lat temu. Interesującym obszarem
badawczym okazał się zakres przygotowania informatycznego wśród
uczniów, którzy ukończyli kształcenie na poziomie gimnazjum. Wybrano do
badań region Zagłębia Dąbrowskiego i przeprowadzono test wiadomości z informatyki
dla losowo wybranej próby reprezentatywnej absolwentów gimnazjów.
Wyniki statystycznego opracowania przeprowadzonych testów wiadomości
z informatyki prezentują znikome lub umiarkowane przygotowanie informatyczne
absolwentów gimnazjów w regionie Zagłębia Dąbrowskiego. Pomimo
powszechności Internetu wśród respondentów badana warstwa pojęciowa dziedziny
informatyki jest obszarem wiedzy najsłabiej opanowanym przez uczniów.
Information technology especially its usage gets more and more larger
meaning for the contemporary societies, those most developed ones are described
as information societies. In institutionalized school education in Poland,
IT subjects were introduced a few years ago. The knowledge squired by students
of junior high school is an interesting research area. Zagłębie Dąbrowskie was
introduced to carry on tests assessing the computer knowledge of the group of
junior high school graduates chosen at random. The statistic results of the above
mentioned tests show scarce and moderated the computer knowledge of respondents
in Zagłębie Dąbrowskie area. Despite the popularity of the Internet among
junior high school students, the terms of the computer science turned out to be
the most faintly well-known area.