Tytuł pozycji:
Uwarunkowania rozwoju sportu szkolnego w Polsce po drugiej wojnie światowej (1945-1953)
W artykule ukazano proces odbudowy sportu w szkolnictwie w Polsce po zakończeniu drugiej
wojny światowej oraz kształtowanie się nowego modelu sportu szkolnego w latach 1945–1953.
Był to szczególny okres dźwigania się kraju ze zniszczeń wojennych i wprowadzania nowego systemu
ustrojowego, który wywarł decydujący wpływ na rozwój szkolnictwa i nową organizację
sportu szkolnego. W pierwszych latach po wojnie nastąpił dynamiczny rozwój zwłaszcza szkolnictwa
zawodowego. Utworzono nowe typy szkół zawodowych. Nastąpiło upowszechnienie wielu
dyscyplin sportu w szkołach, wprowadzono także nowe formy współzawodnictwa sportowego.
W 1950 r. ukazało się zarządzenie Ministra Oświaty, które ujęło w ramy organizacyjne szkolny
ruch sportowy. Szkolne koła sportowe zorganizowane w 1950 r. we wszystkich szkołach ogólnokształcących,
liceach pedagogicznych i wyżej zorganizowanych szkołach podstawowych dawały
młodzieży możliwość uprawiania sportu w godzinach poza obowiązkowymi lekcjami wychowania
fizycznego. Artykuł powstał na podstawie dotychczasowej literatury przedmiotu oraz w oparciu
o zachowane źródła archiwalne i prasowe.
In the article the rebuilding process of sport in polish education after the Second World War
and the formation of a new model of school sports in the years 1945–1953 were presented. It was
a special period of raising the country from the ravages of war. A new political system was introduced
that had a significant impact on the development of education and a new organization of
school sports. In the first years after the war the dynamic development of vocational education was
particularly observed. New types of vocational schools were created. Many sport disciplines were
promoted in schools. Additionally, new forms of sport competitions were introduced. In 1950 the
Minister of Education published regulation that included school sports in the framework of education.
The school sports groups organized in 1950 in all secondary schools, pedagogical high
schools and higher organized primary schools gave students opportunity to do sport in additional
time. The article is based on the existing literature and on the preserved archival sources and press
materials.