Tytuł pozycji:
WZORCE HARMONII OPARTEJ NA GEOMETRIACH NIEEUKLIDESOWYCH W ARCHITEKTURZE WSPÓŁCZESNEJ (CZĘŚĆ II)
Tradycja ładu przestrzennego w architekturze opartego na proporcjach matematycznych i kompozycji
prostych brył geometrycznych wyrażona na piśmie sięga starożytności. Geometria euklidesowa,
poszerzona w XVII wieku przez francuskiego matematyka i filozofa Kartezjusza (fr. René Descartes),
aż do połowy XX wieku stanowiła nienaruszalną bazę architektonicznych poszukiwań twórczych
w zakresie geometrii. Jednak poczucie ogromnego niewykorzystanego potencjału tkwiącego w nowych
technologiach budowania bazujących na żelbecie i stali skłoniło niektórych twórców architektury
do poszukiwania nowych środków wyrazu wykraczających poza ograniczenia klasycznej geometrii.
Przełom, dokonany w latach 50. i 60. poprzedniego stulecia, rozpoczął nową erę architektury
opartej na geometriach nieeuklidesowych. W artykule przedstawiono osiągnięcia takich pionierów,
jak amerykański architekt pochodzenia fińskiego Eero Saarinen, Duńczyk Jørn Utzon i oraz aktualnie
działających architektów duńskich (Kristoffer Tejlgaard and Benny Jepsen), którzy przyczynili się
do wypracowania nowych wzorców dynamicznej ekspresji we współczesnej architekturze. Celem
artykułu badawczego jest prezentacja indywidualnych osiągnięć na tym polu wymienionych powyżej
zasłużonych twórców. Przeprowadzona analiza i studium przypadków wykazują śmiałość nowoczesnych
kompozycji architektonicznych opartych na układach nieliniowych w stosunku do tradycyjnej
modernistycznej architektury. Praca ma wartość edukacyjną i praktyczną, stanowiąc źródło wiedzy
i inspiracji dla współczesnej twórczości architektonicznej.
The breakthrough that happened in the years fifties and sixties of the previous century, began a new
era of architecture based on non-Euclidean geometries. The pioneers such as the Eero Saarinenand,
Jørn Utzon and currently active architects Kristoffer Tejlgaard and Benny Jepsen contribute to the
development of new patterns of dynamic expression in contemporary architecture. Analysis and Case
studies show the bravery of modern architectural compositions based on nonlinear systems in relation
to traditional modernist architecture.
Spatial shaping of the architecture on the basis of spherical and ellipsoid geometry led to the creation
of new architectural harmony based on non-Euclidean geometry – elliptical and spherical ones.
The new means of expression used in the information era have broadly expanded the possibilities of
spatial shaping in organic architectural design. Many creators can use the advantages of ellipsoidal
paraboloids and spherical geometry. Especially the latter one enables the development of simple prefabricated
elements, which made it possible to construct such a complex object as the Sydney Opera at
a time when the designers did not have possibility to use computer techniques. However, in the years
30-50 – of the 20th century they could plan the execution of complex surfaces, covered with coatings
in the prefabrication elements. Today it is moreover possible to build non-linear surfaces separated of
the whole. Nowadays, designers can create patterns of the new organic architecture, by taking inspiration
from nature not only by considering its visual beauty, but by observing its active interaction with
the environment, and drawing from the palette of measures that provide non-Euclidean geometry.