Tytuł pozycji:
Czy rozumienie muzyki zależy od świadomego śledzenia struktur formalnych utworu? Jerrold Levinson i Peter Kivy wobec problemu doświadczenia muzycznego
- Tytuł:
-
Czy rozumienie muzyki zależy od świadomego śledzenia struktur formalnych utworu? Jerrold Levinson i Peter Kivy wobec problemu doświadczenia muzycznego
Does musical understanding depend upon refl ective awareness of large-scale musical structure? Jerrold Levinson versus Peter Kivy and the problem of musical experience
- Autorzy:
-
Chęćka-Gotkowicz, Anna
- Data publikacji:
-
2012
- Wydawca:
-
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
- Tematy:
-
Kivy Peter
Levinson Jerrold
muzyka
rozumienie
słuchanie
- Źródło:
-
Aspekty Muzyki; 2012, 2; 11-23
2082-6044
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Does musical understanding depend upon refl ective awareness of large-scale musical structure? Jerrold Levinson, in his brilliant book Music in the Moment, rejects this notion and defends the view that musical comprehension is fundamentally
a matter of individual momentary impressions. In other words, understanding
music is a matter of moment-by-moment absorption of individual bits of music. Levinson calls this perspective ‘concatenationism’. This perspective helps to defend music lovers who are passionate and attentive, yet structurally
unconcerned. On the other hand, Peter Kivy, in his distinctively elegant style, defends the structuralist position, as it contributes a substantial part of the satisfaction derived from classical music. My aim in this article is to present the main strands of that passionate controversy between Kivy and Levinson.