Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Levant et carmina curas – o terapeutycznym walorze poezji w Eklodze IV Nemezjana

Tytuł:
Levant et carmina curas – o terapeutycznym walorze poezji w Eklodze IV Nemezjana
Levant et carmina curas – Therapeutic Value of Poetry in the IV Eclogue by Nemesianus
Autorzy:
Kucz, Anna
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
Umberto Eco
Cmentarz w Pradze
Ekloga IV Nemezjana
poezja
terapia
cierpienie
kolaż intertekstualny
Prague Cemetery
Nemesianus’ Eclogue IV
poetry
therapy
suffering
intertextual collage
Źródło:
Collectanea Philologica; 2023, 26; 151-162
1733-0319
2353-0901
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents an episode related to the erroneous attribution of the phrase carmina non dant panem to Nemesianus, a Carthaginian poet living in the 3rd century AD, who did not enjoy the due authority among researchers. Later, Nemesianus’ Eclogue IV, which – as a literary space – is an example of an original intertextual collage, was analysed. The analysis of the last Eclogue written by Carthaginian poet shows how he weaved this work out of the poetic tradition concerning the truth about the transience of youthful beauty. Both the Latin sentence carmina dant panem, quoted in Umberto Eco’s novel, and versus intercalaris, quoted ten times in the Nemesianus’ Eclogue, make us think about the most desirable value that is expected from poetry, both from the point of view of the author and the recipient. Eclogue IV reveals the author’s melancholy poetic reverie about the transience of the things of this world, and also shows that the poet does not listen to his predecessors to speak in the same way as them, but he listens to their voices in order to better hear and articulate his own separate voice, as it were a tribute to poetry, which is therapy for the creator.   * Działania badawcze wsparte ze środków przyznanych w ramach programu Inicjatywa Doskonałości Badawczej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies