Tytuł pozycji:
Komercjalizacja szkolnictwa wyższego i jej wpływ na spójność społeczno-ekonomiczną
Skomercjalizowanej kulturze konsumpcyjnej towarzyszy urynkowienie i ekonomizacja wszelkich
dziedzin życia i relacji społecznych. Racjonalność mikroekonomiczna narzucona więc została tak nierynkowym
dziedzinom życia, jak ochrona zdrowia, kultura i edukacja System edukacyjny stał się częścią
składową rynku. Wykształcenie jest towarem. Wartość na rynku edukacyjnym ma to, czego potrzebuje
biznes. Jedną z konsekwencji pojawiających się jednocześnie coraz większych trudności finansowych
i rosnącej komercjalizacji wyższych uczelni oraz globalnej konkurencji w gospodarce jest wzrost
zainteresowania sferą szkolnictwa ze strony dużego biznesu. Konsekwencją komercjalizacji systemu
edukacji jest m.in.: wzrost dysproporcji w dostępie do coraz bogatszej i bardziej zróżnicowanej oferty
edukacyjnej pomiędzy młodzieżą zamożną i ubogą
Commercialized consumer culture is accompanied with marketization and economization of
all spheres of life and social relations. Everything could be buy: education, safety, care, treatment and longer life. Life itself is also commercializing, insurance companies, employers, companies
offering on the market different goods and services assign a specific monetary value to life. Education
system is subject to commercialization too. Education is treated as a commodity. The
business community is interested in education, especially higher education. They want to exert
an influence on it. Employers more and more pay attention to specific attitudes and skills. They
expect universities to shape desired by business personal qualities, values and behavior. They
want to participate in formulating the curriculum and syllabus in the universities. One of the
tendencies observed in the contemporary world is growing social-economic stratification because
of increasing disproportion in availability of more and more diverse commercialized education offer.