Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Genes or nurture? Discussion of the wrong question

Tytuł:
Genes or nurture? Discussion of the wrong question
Geny czy wychowanie? Dyskusja nad niewłaściwie postawionym pytaniem
Autorzy:
Wąsiński, Arkadiusz
Data publikacji:
2024-10-06
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
genes
heredity
personality traits
environment
upbringing
socialization
biological evolution
spiritual evolution
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2024, XV(3 (48)); 139-153
2083-0998
2719-4078
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper presents a polemics with a thesis formulated by J. Harris that group socialization theory is an alternative to family nurture. The thesis, indeed, “annihilates” the nurture category and the existing achievements of education sciences off the scientific discourse. The text focuses on an analysis of consistency of arguments regarding the main aspects of the theory in question, identified at four levels of tensions between: genes and environment, child and adult, family and peer group, and being raised in the family and socialization in peer group. The inconsistencies and overinterpretations, expressed by J. Harris in her “systemic” depreciation of child-rearing, inspired some reflections about the possible roles of nurture viewed in the paradigm of biological and spiritual evolution synthesis.

Artykuł jest polemiką z tezą J. Harris o alternatywności teorii socjalizacji grupowej wobec wychowania w rodzinie. Teza ta w istocie „anihiluje” z dyskursu naukowego kategorię wychowania i dotychczasowy dorobek nauk o wychowaniu. Tekst ogniskuje się zatem wokół analizy spójności argumentacyjnej głównych aspektów przedmiotowej teorii, rozpoznawanych na czterech poziomach napięć pomiędzy: genami a środowiskiem, dzieckiem a dorosłym, rodziną a grupą rówieśniczą, oraz wychowaniem w rodzinie a socjalizacją w grupie rówieśniczej. Wykazane niespójności i nadinterpretacje J. Harris w „systemowym” deprecjonowaniu wychowania w rodzinie dały asumpt do refleksji nad możliwymi znaczeniami wychowania rozpatrywanego w paradygmacie syntezy ewolucji biologicznej i duchowej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies