Tytuł pozycji:
Education Policy as Public Policy
This article examines the education policy currently implemented in Poland through the lens of understanding, characteristics, and functions of public policy. The analysis is framed within a metatheoretical perspective, referencing the concept of long duration. To illustrate the practice of education policy as a form of public policy, determinations have been made regarding the nature of public policy, its theoretical foundations, aims, and practical priorities. The conclusion highlights selected examples of actions and phenomena that illustrate how education policy deviates from public policy principles, along with research examples that provide theoretical foundations for the desired changes.
Rozważania zamieszczone w artykule dotyczą spojrzenia na politykę edukacyjną realizowaną współcześnie w Polce przez pryzmat rozumienia, właściwości i funkcji polityki publicznej. Powyższe analizy osadzone zostały w perspektywie metateoretycznej i odniesione do kategorii długiego trwania. Aby pokazać na czym polega uprawianie polityki edukacyjnej jako polityki publicznej poczyniono ustalenia dotyczące tego, co to jest polityka publiczna i jakie są jej źródła teoretyczne, a także cele oraz priorytety jej uprawiania. W konkluzji wskazano wybrane przykłady działań i zjawisk dotyczących negowania polityki edukacyjnej jako polityki publicznej, a także przykłady badań, stanowiących źródło teoretyczne pożądanych zmian.