Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Głębokie „muzyczenie” – refleksje o doświadczaniu terenu w etnomuzykologii

Tytuł:
Głębokie „muzyczenie” – refleksje o doświadczaniu terenu w etnomuzykologii
Deep “musicking” – thoughts on experiencing research field in ethnomusicology
Autorzy:
Małanicz-Przybylska, Maria
Data publikacji:
2023-10-02
Wydawca:
Narodowe Centrum Kultury
Tematy:
teren
etnografia
doświadczanie
antropologia muzyki
research field
ethnography
experiencing
anthropology of music
Źródło:
Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka; 2023, 123, 3; 74-88
1230-4808
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Though ethnodisciplines are defined by their research field, determining its limits seems to become more and more difficult nowadays. Displacements, discontinuities, hybridizations – we are much more likely to face these phenomena than a clearly defined space with a corresponding, clearly defined ethnos with its culture. However, questions regarding the research field remain important for the identity of ethnoresearchers and for the whole process of producing ethnoknowledge. This article is a methodological attempt to contemplate this issue. By analysing selected anthropological theories and confronting them with examples from her own research, the author tries to show that the research field exists where we are co-creating it. In her opinion, a conscious and planned activity engaging the researcher’s body and all of his or her senses, directed at building a relationship with people, sounds and space, may contribute to broadening the knowledge produced during field studies. By combining suggestions issued by anthropologists Tomasz Rakowski, Kirsten Hastrup and Jaida Kim Samudra with a musicological-philosophical approach presented by Christopher Small, the author offers a category of deep “musicking”. It encompasses participating in musical events, experiencing them on a physical and sensual level, and learning and sensing the continuously emerging musical phenomena. This results in forming a type of pre-textual and pre-sound knowledge which does not even have to be verbalized and conscious.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies