Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kertész versus Semprún: On the Aesthetic Mediability of Violence

Tytuł:
Kertész versus Semprún: On the Aesthetic Mediability of Violence
Autorzy:
Siguan, Marisa
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
aesthetic mediability of violence
literature and memory of violence
literature and concentration camp
Imre Kertész
Jorge Semprún
estetyczna mediatyzacja przemocy
literatura i pamięć przemocy
literatura wobec obozów koncentracyjncyh
Źródło:
Konteksty Kultury; 2024, 21, 2; 140-152
2083-7658
2353-1991
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article analyses the question of mediability of violence by the novels of two writers who survived the concentration camp of Buchenwald but had very different experiences of the camp: Imre Kertész, deported from Hungary as a Jewish adolescent, and Jorge Semprún, deported after being made prisoner by the Gestapo as a member of the Maquis. Both authors have an opposite conception of the traditional value in relation to the aesthetic mediability of violence. This contribution analyses the different approaches to tradition in the works of two authors, specifically in relation to the relationship between Weimar and Buchenwald. Weimar acts as a chronotoph and a paradigmatic example of the stranded tradition. For Kertész, the atonality he claims for his aesthetics is analysed in Der Spurensucher. Erzählung (“The Searcher for Traces”), for Semprún, the debate on tradition is analysed in Aquel domingo (“What a Beautiful Sunday”) and Viviré con su nombre, morirá con el mío (“I Will Live with his Name, He Will Die with Mine”).

Niniejszy artykuł analizuje kwestię mediatyzacji przemocy w powieściach dwóch pisarzy, którzy przeżyli obóz koncentracyjny w Buchenwaldzie, ale mieli bardzo różne doświadczenia z obozu: Imre Kertésza, deportowanego z Węgier żydowskiego nastolatka, i Jorge Semprúna, deportowanego przez gestapo za udział w ruchu oporu. Obaj autorzy mają przeciwstawną koncepcję wartości tradycji w odniesieniu do estetycznej mediatyzacji przemocy. Niniejszy artykuł analizuje różne podejścia do tradycji w pracach obu autorów, w szczególności w odniesieniu do relacji między Weimarem a Buchenwaldem. Weimar pełni rolę chronotopu i paradygmatycznego przykładu osieroconej tradycji. Dla Kertéesza atonalność, którą postuluje dla swojej estetyki, jest analizowana w Der Spurensucher. Erzählung („Tropiciel”), dla Semprúna debata na temat tradycji pojawia sie w Aquel domingo („Jaka piękna niedziela”) i Viviré con su nombre, morirá con el mío („Będę żył z jego imieniem, on umrze z moim”).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies