Tytuł pozycji:
Optymizm a efektywność zawodowa pracowników. Część II. Interpretacja zdarzeń negatywnych
Wstęp. Artykuł stanowi drugą część rozważań na temat optymizmu i jego związku z efektywnością
w miejscu pracy. Przeanalizowano optymizm w kontekście sposobu interpretowania zdarzeń
negatywnych przez pracowników związanych ze sprzedażą. Celem artykułu jest sprawdzenie
czy istnieje związek pomiędzy różnymi wymiarami optymizmu takimi jak zasięg, stałość
i personalizacja zdarzeń negatywnych a poziomem efektywności pracowników.
Materiał i metody. Podstawą artykułu są wyniki badań własnych zrealizowanych w projekcie
badawczym w ramach Funduszu Grantów na Badania Własne w Państwowej Szkole Wyższej
im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Badania zostały oparte na koncepcji optymizmu
Martina Seligmana.
Wyniki. Wyniki badań własnych sugerują istnienie zależności pomiędzy poziomem efektywności
a stałością i zasięgiem optymizmu w aspekcie interpretacji zdarzeń negatywnych. Nie
stwierdzono natomiast zależności pomiędzy sposobem personalizacji niepomyślnych zdarzeń
a poziomem efektywności pracowników.
Wnioski. Wyniki badania sugerują istnienie zależności pomiędzy poziomem optymizmu w obszarze
interpretacji zdarzeń negatywnych a efektywnością w pracy. Wymagają jednak dalszych
pogłębionych badań, które może mieć zastosowanie praktyczne do podnoszenia efektywności
w pracy poprzez uczenie pracowników optymizmu.
Introduction. The following article is the second part of considerations on optimism
and its connection with efficiency in the workplace. It has been described in regard to how
negative events are interpreted by workers. The aim of the article is to check whether there
is a relationship between workers’ efficiency and different dimensions of optimism, its range,
stability and personalization resulting from negative events.
Material and methods. The article was prepared on the basis of the research findings obtained
in the project conducted under the Fund Grants for Research at Pope John Paul II State School of
Higher Education in Biała Podlaska. The study was based on the concept of optimism by Martin
Seligman.
Results. The result of the research confirm the connection between the level of efficiency and
optimism and the way negative events are interpreted. In turn, there was no connection found
between the way such events were personalised and the level of employees’ efficiency.
Conclusions. The study results allow to draw some general conclusions about the existing
connection between the level of optimism in regard to interpretation of negative events and
efficiency at work. However, it requires further research, which may have practical application
in improving workers’ performance at work through teaching them optimism.