Tytuł pozycji:
MUSIKPÄDAGOGIK: VERSCHLUNGENE WEGE DURCH DIE ZEIT. TRADITIONEN – TENDENZEN – GEFAHREN. KRITISCHE ANMERKUNGEN ZU WEGWEISENDEN KONZEPTEN DES MUSIKUNTERRICHTS IM 20. JAHRHUNDERT
- Tytuł:
-
MUSIKPÄDAGOGIK: VERSCHLUNGENE WEGE DURCH DIE ZEIT. TRADITIONEN – TENDENZEN – GEFAHREN. KRITISCHE ANMERKUNGEN ZU WEGWEISENDEN KONZEPTEN DES MUSIKUNTERRICHTS IM 20. JAHRHUNDERT
PEDAGOGIKA MUZYCZNA: KRĘTE DROGI PRZEZ CZAS. TRADYCJE – TENDENCJE – NIEBEZPIECZEŃSTWA. UWAGI KRYTYCZNE DO PREKURSORSKICH KONCEPCJI NAUKI O MUZYCE W XX WIEKU
- Autorzy:
-
Sulz, Josef
- Data publikacji:
-
2010
- Wydawca:
-
Akademia Pomorska w Słupsku
- Źródło:
-
Ars inter Culturas; 2010, 1; 65-81
2083-1226
- Język:
-
niemiecki
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor rozprawy rozpoczyna od omówienia związków muzyki ze społeczeństwem po to,
aby pokazując multifunkcjonalność muzyki, przedstawić jej funkcjonowanie w XX wieku
w społeczeństwach podporządkowanych narodowemu socjalizmowi, faszyzmowi i marksizmowi.
Sulz podkreśla, iŜ pedagogika muzyczna podlegała zawsze naciskom „sił kształcenia”,
które usiłowały do niej przenieść obszar ideologii, światopoglądów. Wartość muzyczna
wówczas przestaje być „sama w sobie”, stając się środkiem instrumentalizacji wychowawczej.
Sulz uwaŜa, Ŝe muzyka powinna wyzwolić się z tych ograniczeń, gdyŜ ma ona zupełnie
„inny program” – poprzez swoją emocjonalną siłę oddziałuje na grupy społeczne i jednostki
ludzkie.
Muzyka nauczana w szkołach wyrosła z tradycji nauczania w nich śpiewu. W Austrii
podstawowa nauka szkolna była obowiązkowa od 1774 roku, a nauka śpiewu stanowiła
jeden z elementów edukacji. Z czasem opracowane zostały metody pedagogiki muzycznej
obowiązujące faktycznie w Europie Środkowej. Wschodnia Europa wzmocniła kanon pedagogiki
europejskiej tradycją śpiewu.Zarys rozmaitych koncepcji pedagogiki muzycznej w Europie Sulz rozpoczyna od podstawy
normatywnej, której opozycję przedstawia jako tendencję konsensualną. Normy są
waŜne, jedne naleŜy uznawać za prawa uniwersalne, inne negocjować, co wynika z rozwoju
demokracji równieŜ w omawianej dziedzinie. W rozprawie uwypuklono waŜne postacie
niemieckiej pedagogiki muzycznej i ich poglądy. Pierwszym z nich był Leo Kerstenberg
(1882-1962), który stworzył podwaliny usystematyzownia tej dziedziny zarówno w kontekście
przedmiotu szkolnego „muzyka”, jak i rozwoju dyscypliny naukowej. Reforma Leo
Kastenberga objęła swym zasięgiem całe szkolnictwo niemieckie, poczynając od przedszkola,
a kończąc na wyŜszych uczelniach. Przyświecała jej idea tworzenia muzycznych
grup społecznych, budowanych współpracą triady: artysty – naukowca – pedagoga. Omówione
są teŜ rozwaŜania innego niemieckiego filozofa, który wyznaczał ścieŜki powojennej
edukacji muzycznej – Theodora W. Adorno. Ten wybitny filozof postulował, aby młodzieŜ
uczona była tak, aby umiała odkrywać wartości muzyki wysokiej i nie obcowała tylko
z muzyką nieartystyczną („kunstlose Spielmusik”). W pewnej części autor niniejszego
opracowania poddaje krytyce koncepcję Adorno oparcia przedmiotu muzyka głównie na
słuchaniu „nowej muzyki”, zaś niemal całkowitego wyeliminowania pieśni i ich śpiewania.
Adorno wychodził bowiem z załoŜenia, Ŝe śpiew moŜe być niebezpiecznym narzędziem
instrumentalizacji wychowania ideologicznego, co było w okresie nazistowskim wykorzystywane
do „urabiania” postaw młodzieŜy, charakteryzującej się ślepym posłuszeństwem
wobec zbrodniczej dyktatury. Adorno w czasach powojennych szukał moŜliwości zaangaŜowania
młodzieŜy w refleksję sztuki, która mogłaby dokonać swoistego katharsis, oczyścić
Niemcy ze stanu depresji po holocauście i ludobójstwie. Współczesne koncepcje muzyczno-
pedagogiczne starają się odrzucić ten „adornowski akt pokuty”, a zwrócić się
w stronę rozmaitych dydaktyk, które ulegają wpływom nowoczesnych mediów.
Ttwórcami naukowej pedagogiki muzycznej w Niemczech są: Michael Alt (1905) i Sigrid
Abel-Struth. W ostatnich dziesięcioleciach na wyŜszych uczelniach muzycznych powstały
katedry pedagogiki czuwające nad programową i merytoryczną stroną edukacji muzycznej.
Wszechobecny świat kultury masowej lansuje rodzaj śpiewu niemający wiele wspólnego
z kulturą wysoką. Coraz silniejszy staje się nurt edukacyjny oparty na nauczaniu „przez
muzykę” lub „ku muzyce” i kierujący się wyczuleniem na hierarchię wartości.
Rozprawę zamyka podsumowanie znamiennie zatytułowane „Czy muzyka szkolna jest
w kryzysie?”. Tytuł ten został przyjęty za tytułem wystąpienia Wilfrieda Gruhna w czasopiśmie
„Musik und Unterricht”. Gruhn postuluje zmianę myślenia muzycznego, tak aby
z jednej strony obejmowałoby ono zjawiska zaliczane do świata muzyki doby obecnej,
a z drugiej nie zatracało się jedynie w takich tematach jak np. „Muzyka i przemoc” oraz
„Muzyka i pieniądze”.