Tytuł pozycji:
Metody ograniczenia negatywnych skutków emisji spalin w rejonie portów lotniczych
Aktualność problemu polega na włączeniu się w nurt współczesnych metod walki z efektem cieplarnianym poprzez zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Lotnictwo jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziedzin transportu. Od kilku lat notuje się duży wzrost natężenia ruchu lotniczego, co w znaczącym stopniu wpływa na atmosferę. Nawet niewielkie ograniczenie czasu operacji lotniczych w wymiarze globalnym daje ogromne oszczędności zużycia paliwa i związane z tym zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. W rozdziale odniesiono się do uwarunkowań prawnych, norm, metodologii badań emisji zanieczyszczeń. Przedstawiono wyniki badań wstępnych przeprowadzonych w portach lotniczych Balice i Pyrzowice.
Topicality of the problem lies in the inclusion in the mainstream of modern methods to combat the greenhouse effect by reducing carbon dioxide emissions. Aviation is one of the most dynamically developing area of transport. For a few years, there has been a substantial increase in air traffic, which has a significant impact on the atmosphere. Although a slight reduction in flight time in global terms gives huge savings on fuel consumption and associated environmental pollution. The paper refers to the legal requirements and research methods of pollutant emissions. The results of the preliminary tests carried out at the Balice and Pyrzowice airports have been presented.