Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O możliwości zredefiniowania niepowodzeń szkolnych. Rekonstrukcja zmiany myślenia studentek – przyszłych nauczycielek wczesnej edukacji

Tytuł:
O możliwości zredefiniowania niepowodzeń szkolnych. Rekonstrukcja zmiany myślenia studentek – przyszłych nauczycielek wczesnej edukacji
On the possibility of redefining school failures. Reconstruction of the change in the reasoning of students-future early education teachers
Autorzy:
Szyling, Grażyna
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Uniwersytet Gdański. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Tematy:
school failures
failures of the school
redefining a didactic concept
paradigms of didactics
teacher education
early education students
educational portfolio
niepowodzenia szkolne
niepowodzenia szkoły
redefiniowanie pojęcia dydaktycznego
paradygmaty dydaktyki
kształcenie nauczycieli
studenci wczesnej edukacji
portfolio edukacyjne
Źródło:
Problemy Wczesnej Edukacji; 2023, 57, 2; 150-164
1734-1582
2451-2230
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the article of to identify the scope of early education students redefining the concept of school failures considered in the contexts of paradigmatic view on didactics and the issue of educating professional teachers. I subject to analysis fragments of students portfolio, which I treat as desk data. For this purpose I employ the method of qualitative analysis of text. The results of the analyses show that the most significant modification concerns inclusion into the area of school failures also students commonly regarded as those „not having learning difficulties”, which extends the definition of this notion with the sense of “being insufficient” and leads to, inter alia, the relativisation of the term “bad grade”. Into the set of temporally remote effects of experiencing school failures the students include predominantly the inability to undertake an independent cognitive search in a situation when the exemplary right answer is not provided. Identifying – as constructivists have done – school failures as the failures of the school, the respondents locate the sources of this phenomenon in the dominance of the traditional model of objectivist school, and in particular – in multiple symptoms of the cult of average grade and thoughtless realisation of the curriculum by teachers. The text also show the effects of the possibility of educating teachers open to the complexity of Educational reality and ready for a theoretically deep insight into their own school experience.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies