Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Facing the irreversible. Three philosophical études

Tytuł:
Facing the irreversible. Three philosophical études
Wobec nieodwracalnego. Trzy etiudy filozoficzne
Autorzy:
Chęćka, Anna
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Tematy:
pandemic
existence
plasticity
arts
value
pandemia
egzystencja
plastyczność
sztuka
wartość
Źródło:
Art Inquiry. Recherches sur les arts; 2024, 26; 435-448
1641-9278
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article takes the form of three etudes and concerns artistic struggles with the experience of threat caused by irreversible change and destruction. In the first etude, the area of this experience is the International Chopin Piano Competition which took place in 2021 with a year's delay due to the pandemic. Despite the rivalry, comparable to the Greek agon, the young pianists experienced many uplifting moments which translated into a high aesthetic value of their performances. The pandemic also had a creative impact on the character of the second etude, the author of a book about paintings that are, in various aspects, related to the experience of threat and the specter of death. Painter Christopher Neve took advantage of the pandemic isolation to study the works of his masters. His book Immortal Thoughts (2023) combines the uncertainty of tomorrow in the times of Covid-19 with a journey to the times of Rembrandt, Cezanne and Michelangelo. The third etude abandons the topic of the coronavirus threat and presents the prose of Marguerite Duras, in which literary criticism sees a trace of an "incurable wound". Catherine Malabou's philosophical interpretation of Duras's writing in her work Ontology of the Accident is also criticized.

Artykuł ma formę trzech etiud i dotyczy artystycznych zmagań z doświadczeniem zagrożenia spowodowanego nieodwracalną zmianą. W pierwszej etiudzie obszarem tego doświadczenia jest Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Chopina, który odbył się w 2021 roku z rocznym opóźnieniem spowodowanym pandemią. Pomimo rywalizacji porównywalnej do greckiego agonu, młodzi pianiści przeżyli wiele wzniosłych chwil, które przełożyły się na wysoką wartość estetyczną ich występów. Pandemia wywarła twórczy wpływ także na bohatera drugiej etiudy, autora książki o dziełach sztuki, które w różnych aspektach wiążą się z doświadczeniem zagrożenia i widmem śmierci. Malarz Christopher Neve wykorzystał pandemiczną izolację do studiowania dzieł swoich ukochanych mistrzów. Jego książka Immortal Thoughts (2023) łączy niepewność jutra w czasach Covid-19 z podróżą do czasów Rembrandta, Cezanne’a czy Michała Anioła. Trzecia etiuda porzuca temat zagrożenia koronawirusem i przedstawia prozę Marguerite Duras, w której komentatorzy jej twórczości dostrzegają ślad „nieuleczalnej rany”. Krytyce zostaje też poddana filozoficzna interpretacja twórczości Duras dokonana przez Catherine Malabou w jej książce Ontologia przypadłości.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies