Tytuł pozycji:
Wnioski na temat zakresu nauki o marketingu w świetle defi nicji marketingu AMA
Jako samodzielna nauka zainteresowana określoną kategorią zjawisk gospodarczych oraz spełniająca
istotną rolę społeczną marketing (marketing science) istnieje od ponad stu lat. Jej żywiołowy rozwój,
szczególnie od początku lat 60. XX w., wielość i różnorodność nurtów oraz szkół myśli marketingowej sprawiły,
że udzielenie odpowiedzi na pytanie o zakres zainteresowania nauki o marketingu jest obecnie niezwykle trudne.
Tymczasem precyzyjne określenie zakresu zainteresowania ma dla każdej nauki znaczenie szczególne. Decyduje
o określeniu danego obszaru wiedzy mianem nauki, pozwala odpowiedzieć na pytanie, gdzie wytyczyć należy jej
granice, jak rozwija się ona i jak sytuuje w stosunku do nauk pokrewnych. Bez precyzyjnego określenia zakresu
swoich zainteresowań nauka traci swoją tożsamość oraz naukowy charakter. W artykule przedstawiono wnioski
jakie na temat zakresu zainteresowania nauki o marketingu wynikają z aktualnie obowiązującej defi nicji marketingu
AMA. Wskazano na rolę jaką z punktu widzenia zakresu nauki o marketingu spełnia defi nicja marketingu,
podkreślono ścisły związek między sposobem defi niowania marketingu a zakresem zainteresowania poświęconej
mu nauki. Określono przedmiot i zakres zainteresowania nauki o marketingu w świetle aktualnie obowiązującej
ofi cjalnej defi nicji marketingu. Wskazano na niebezpieczeństwa jakie dla nauki o marketingu wynikają ze zbyt
wąskiego defi niowania marketingu w sposób menedżerski.
As a separate science interested in specifi c category of economic phenomena and fulfi lling
fundamental social role the marketing science has been existing for over one hundred years. Its rapid development
in particular since 1960s, numerous and diversifi ed trends and schools of marketing thought resulted in the fact that
providing an answer to a question regarding the scope of interest in the marketing science is currently extremely
diffi cult. Meanwhile, detailed determination of the scope of interest is particularly important for each science,
since it constitutes a basis for defi ning a giver area of knowledge as science, allows for answering the question
what should be its boundaries, how it develops and where is its place in comparison to allied sciences. Without
determining in details the scope of its interest science loses both its identity and scientifi c nature. In the article have
been presented conclusions on the scope of interest in the marketing science resulting from the current defi nition
of the marketing provided by the AMA. Additionally, there have been presented the role played by the defi nition
of the marketing from the perspective of the scope of the marketing science, there have been emphasized direct
relationship between the manner of defi ning the marketing and the scope of interest in the marketing science.
Moreover, there have been determined the subject and scope of interest in the marketing science in terms of
currently binding offi cial defi nition of the marketing. Finally, there have been indicated the threats posed to the
marketing science that arise from too narrow defi nition of the marketing in the management categories.