Tytuł pozycji:
Efektywność dydaktyczna publicznych uczelni technicznych – ujęcie ilościowe i jakościowe
- Tytuł:
-
Efektywność dydaktyczna publicznych uczelni technicznych – ujęcie ilościowe i jakościowe
- Autorzy:
-
Pietrzak, Piotr
- Data publikacji:
-
2018
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Tematy:
-
szkoły wyższe
efektywność
kształcenie
jakość
- Źródło:
-
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu; 2018, 514; 331-341
1899-3192
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor podejmuje problematykę efektywności uczelni publicznych, uznawaną za jeden z coraz ważniejszych aspektów funkcjonowania szkolnictwa wyższego. Dlatego celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wstępnych wyników badań efektywności dydaktycznej (w ujęciu ilościowym i jakościowym) na przykładzie osiemnastu publicznych uczelni technicznych podległych nadzorowi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W pomiarze efektywności procesu kształcenia wykorzystano nieparametryczną metodę DEA (model CCR ukierunkowany na maksymalizację efektów). Z kolei grupowania uczelni, w oparciu o mierniki określające sytuację absolwentów na rynku pracy (ujęcie jakościowe działalności dydaktycznej), dokonano przy użyciu metody Warda, stosując odległość euklidesową. Przeprowadzone analizy potwierdziły, że nie istnieje związek między efektywnością procesu kształcenia w ujęciu ilościowym a korzyściami finansowymi, jakie osiągają absolwenci z wykształcenia wyższego (ujęcie jakościowe).