Tytuł pozycji:
Strategie rozwoju gospodarczego i transformacji gospodarki polskiej oraz ich wpływ na restrukturyzację sektora portowego
Celem artykułu jest określenie odpowiedzialności państwa za rozwój infrastruktury
portowej oraz za wypracowanie systemu zarządzania portami odpowiadającego
wyzwaniom gospodarki rynkowej. Szczególną uwagę zwrócono na znaczenie przyjętej
strategii rozwoju gospodarczego w procesie restrukturyzacji sektora portowego. Pierwszy
okres transformacji polskiej gospodarki wzorowany był na koncepcjach liberalnych. Charakteryzował
się niewystarczającym zainteresowaniem państwa rozwojem portów morskich.
Infrastruktura portowa ulegała dekapitalizacji, a proces regulacji sfery organizacyjnej
nie nadążał za transformacją gospodarki. Poprawę funkcjonowania sektora portowego
w Polsce należy dostrzegać w większym zaangażowaniu państwa w proces modernizacji
infrastruktury portowej. Należy rozważyć możliwość rozszerzenia zakresu działalności
podmiotów zarządzających portami.
The aim of the article is to identify of state’s responsibility for development
of ports infrastructure and for developing of port’s management system to be according
to challenges of market economy. Especially highlighted on importance of adopted
economy development strategy in restructuring process of the port sector. The first period
of transformation of the Polish economy was based on liberal concepts. It was characterized
by insufficient state’s interest of the port sector development. Port’s infrastructure
has been recapitalization and the process of adjustment of organizational area did
not follow on transformation of economy. An improvement in the functioning of the port
sector in Poland should be achieved through an increased engagement of the state in the
process of modernizing the seaports. It should consider the possibility of extending the
scope of the activities of the management ports.