Tytuł pozycji:
Szanse i wyzwania rozwoju polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych na wybrane rynki azjatyckie
W ostatnich latach wśród producentów artykułów rolno-spożywczych
w Polsce wzrasta zainteresowanie możliwościami eksportu na rynki azjatyckie. Atrakcyjność
tych rynków wynika m.in. z wysokiej dynamiki wzrostu popytu na żywność, ich
dużych rozmiarów, rosnącej siły nabywczej konsumentów zamieszkujących ten region,
a także z procesów liberalizacji handlu między Unią Europejską a niektórymi krajami
Azji, które przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności europejskich dostawców. Celem
artykułu jest przeanalizowanie szans i barier w polskim eksporcie artykułów rolno-spożywczych
na wybrane rynki azjatyckie oraz zidentyfikowanie kategorii produktów cieszących się
największym zainteresowaniem wśród konsumentów w tym regionie. Analiza przeprowadzona
w oparciu o studia literatury oraz dane z bazy WITS-Comtrade wykazała dynamiczny
wzrost polskiego eksportu niektórych artykułów rolno-spożywczych do tych
krajów, ale jednocześnie potwierdziła istnienie licznych barier regulacyjno-administracyjnych,
kulturowych i rynkowych.
In recent years, there has been growing interest among Polish exporters of
agri-food products in possibilities of exports to Asian markets. Factors which contribute
to attractiveness of these markets include among others: high growth rate of demand for
food, large market size, increasing purchasing power of consumers in the region, as well
as the process of trade liberalization between the European Union and certain Asian
countries, which may result in growing competitiveness of European suppliers. The aim
of the article was to analyze the opportunities and barriers in Polish exports of agri-food
products to selected Asian markets. It also tried to identify categories of products enjoying
the highest interest among consumers in the region. The analysis carried out on the basis of studying literature and using data from WITS-Comtrade database showed the
dynamic growth of Polish exports of some agri-food products to these countries, but at
the same time confirmed the existence of numerous regulatory and administrative barriers
as well as market and socio-cultural related barriers.