Tytuł pozycji:
Wpływ fotoradarów na prędkość jazdy pojazdów - część II
Artykuł ma na celu zweryfikowanie skuteczności stosowania fotoradarów i ich wpływ na prędkość samochodów osobowych i ciężarowych. Część I artykułu zawiera omówienie zachowań kierowców na drodze wraz ze sposobami radzenia sobie z wykroczeniami, a także przedstawia przyczyny wypadków drogowych na podstawie raportów policyjnych z 2022 roku. W części II zawarto analizę czynników wpływających na zwiększanie prędkości przez kierowców. W ramach metody badawczej przeprowadzono dwa pomiary dla dwóch różnych lokalizacji fotoradarów. Miejsca pomiarowe różniły się ukształtowaniem terenu i obowiązującym ograniczeniem prędkości. Znajdowały się na DK7 w miejscowości Jawornik i DK47 w miejscowości Nowy Targ. Dopuszczalna prędkość na badanych odcinkach to odpowiednio: 70 km/h i 50 km/h. Pomiary wykonano przy obecnym fotoradarze i tydzień po jego ściągnięciu. Fotoradary, na zlecenie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, ściągano na czas serwisowania. Część II artykułu zawiera też porównanie wykroczeń powodowanych przez kierowców samochodów osobowych i ciężarowych, przy obecnym urządzeniu mierzącym prędkość, a także przy jego braku. Na podstawie Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2015 i 2020 dla obu lokalizacji fotoradarów oszacowana została średnia dzienna liczba wykroczeń.
The article aims to verify the effectiveness of the use of photo radars and their impact on the speed of cars and trucks. Part I of the article (TMiR No. 3/2023) includes a discussion of drivers’ behaviour on the road along with ways to deal with violations, and presents the causes of road accidents based on police reports of 2022. Part II contains an analysis of the factors influencing drivers to increase their speed. As part of the research method, two measurements were carried out for two different speed camera locations. The measurement locations differed in terrain and the applicable speed limit. They were located on DK7 in Jawornik and DK47 in Nowy Targ. The permissible speed limits on the surveyed sections were respectively: 70 km/h and 50 km/h. Measurements were taken at the current speed camera and one week after it was taken down. The speed cameras were removed for servicing on the order of the Main Road Transport Inspectorate. Part II of the article also contains a comparison of violations caused by car and truck drivers, with and without the current speed measuring device. Based on the General Traffic Measurement carried out in 2015 and 2020, the average daily number of violations was estimated for both speed camera locations.