Tytuł pozycji:
Metodologiczne aspekty naliczania całkowitego zwrotu dla akcjonariuszy spółek giełdowych
Zasadniczy cel opracowania ogniskuje się wokół przedstawienia wyników
badań empirycznych nad zróżnicowaniem absolutnych i względnych wartości całkowitego
zwrotu dla akcjonariuszy spółek publicznych należących do dwóch subindeksów
giełdowych: WIG-Media i WIG-Energia w 2016 r. W artykule zaprezentowano dwuwymiarowe
podejście do oceny wskaźnika TSR. Pierwsze z nich skupia się na przedstawieniu
najczęściej spotykanych w literaturze przedmiotu wariantów metodologicznych
służących do wyodrębnienia bezwzględnych wartości omawianego wskaźnika, obrazujących
ogół korzyści ekonomicznych płynących dla inwestorów z tytułu posiadanych
papierów wartościowych określonej spółki w jednym okresie lub ciągu tych okresów.
Drugie z nich, eksponujące behawioralne podejście do oceny pomiaru dokonań podmiotu
gospodarczego, ilustruje nie tylko wytworzoną (utraconą) wartość względem akcjonariuszy,
ale i oczekiwania rynku w procesie zarządzania przedsiębiorstwem.
The article presents a two-dimensional approach to the assessment of the
total shareholders return for investors of listed companies, taking into account the need
for using both absolute and relative TSRs indicator’ formulas. The first of them illustrates
the overall economic benefits for investors as a results of held shares of company
,during one or more of these periods. The latter illustrate not only the value generated for
the shareholders but also the market expectations in the enterprise management process.
Completed empirical studies have shown the variability of the value of total shareholders
return for owners of public listed companies belonging to: WIG-Media Index and WIG-
-Energy Index in 2016, depending on the methodological variants used to calculate it.