Tytuł pozycji:
Ekonomiczne oddziaływanie centrów handlowych na małe miasta i obszary wiejskie w subregionie północnym województwa śląskiego
Funkcjonowanie centrów handlowych, zwłaszcza w zewnętrznych obszarach dużych
miast, może powodować liczne zmiany o różnorakim charakterze. Małe miasta będące
w „zasięgu” oddziaływania centrów handlowych mogą stracić podstawy funkcjonowania oraz
pełnione funkcje usługowe wobec otaczających je obszarów wiejskich. Z drugiej strony, centra handlowe
poprzez oddziaływanie konkurencyjne w handlu mogą przyczyniać się do podniesienia jakości
świadczonych usług. Celem pracy była ocena oddziaływania centrów handlowych na przedsiębiorców
działających w małych miastach i na obszarach wiejskich, położonych w subregionie północnym
województwa śląskiego, w strefie wpływu miasta Częstochowa. Centra handlowe stanowią bezpośrednią
konkurencję dla 18% ankietowanych przedsiębiorców, narzekających także na utrudniającą
prowadzenie działalności gospodarczej biurokrację. Doceniane są nowe, przyjazne formy robienia
zakupów. Podsumowując, centra handlowe stanowią konkurencję dla przedsiębiorców, przyczyniając
się także do poprawy jakości i konkurencyjności świadczonych usług.
The development of shopping malls affects in the different ways on the outer areas of the
large cities. The negative effect can be the disappearance of foundations of economic business in the
small towns, which performs services to the surrounding rural areas, while the positive can be declining
prices and improving the quality of offered services. The aim of the work was assessment of the impact
of shopping malls on entrepreneurs operating in small towns and rural areas, located in the northern
subregion of Silesian Voivodeship , in the zone of influence of the city of Częstochowa. On the basis of
the conducted survey in 2012 with entrepreneurs in selected municipalities of the Częstochowa subregion,
the economic impact of shopping centers was specified. Shopping centers are direct competition
for a large number of entrepreneurs surveyed (18% of the total number). New friendly forms of shopping
are appreciated. Shopping malls are competition for entrepreneurs but also contribute to improving
the quality and competitiveness of the provided services.