Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od reminiscencji do antecedencji – Kostomarov, Reymont i Orwell. Rekonesans

Tytuł:
Od reminiscencji do antecedencji – Kostomarov, Reymont i Orwell. Rekonesans
From Reminiscence to Antecedence – Kostomarov, Reymont and Orwell: A Reconnaissance
Autorzy:
Hac-Rosiak, Barbara
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Uniwersytet w Białymstoku. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Tematy:
rewolucja
bunt
komunizm
antropomorfizacja
zwierzęta
Wschód
revolution
rebellion
communism
anthropomorphization
animals
East
Źródło:
Białostockie Studia Literaturoznawcze; 2023, 22; 155-170
2082-9701
2720-0078
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bunt (1924) Władysława Stanisława Reymonta oraz Folwark zwierzęcy (1946) George’a Orwella wykazują wiele zbieżności wynikających prawdopodobnie ze wspólnej proweniencji obu utworów, której upatrywać można w dziele Skotskoj bunt (1879) ukraińskiego pisarza Nikołaja Kostomarova. Utwory te wyzyskują alegorię w konstrukcji dystopijnych światów zamieszkałych przez zbuntowane przeciwko ludziom zwierzęta. Łączy je wiele motywów, postaci i schematów fabularnych, w tym najważniejszy z nich: chęć obalenia hegemonii człowieka, która obraca się przeciwko zantropomorfizowanym bohaterom. Teksty także znacząco się od siebie różnią okolicznościami powstania, źródłem transferu wyobrażeniowego, użytą symboliką czy wreszcie celem zwierzęcej rewolucji. Artykuł ma na celu rekonesans antecedencji i interferencji, jakie zachodzą pomiędzy omawianymi utworami.

Bunt [Revolt] (1924) by Władysław Stanisław Reymont and Animal Farm (1946) by George Orwell display many parallels, probably stemming from the common provenance of the two works, which can be traced to the work Skotskoy bunt [Skotskoj rebellion] (1879) by the Ukrainian writer Nikolai Kostomarov. The works deploy allegory in the construction of dystopian worlds inhabited by animals that rebel against humans. They share a number of motifs, characters and plot patterns, including, most importantly, the desire to overthrow man’s hegemony, which turns against the anthropomorphized heroes. The texts also differ significantly in the circumstances of their creation, the source of imaginative transfer, the symbolism and, finally, the purpose of the animal revolution. The article aims to trace the antecedence and mutual intersection of the works in question.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies