Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zarządzanie wiedzą w procesie tutoringu akademickiego

Tytuł:
Zarządzanie wiedzą w procesie tutoringu akademickiego
Autorzy:
Grześ-Bukłaho, Justyna
Zaniewska, Martyna
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Politechnika Białostocka. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
Tematy:
wiedza
zarządzanie wiedzą
tutoring
tutor
tutee
Źródło:
Tutoring na uczelni technicznej – inspiracje dla tutorów i tutees; 87-104
9788367185790
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszego opracowania była systematyzacja ogółu wiadomości na temat roli zarządzania wiedzą w tutoringu akademickim, a także poznanie opinii uczestników Programu Tutorskiego realizowanego w ramach Laboratorium Tutorów Politechniki Białostockiej w zakresie pozyskiwania i poszerzenia wiedzy w projekcie. Metody wykorzystane w tym rozdziale to analiza bibliometryczna oraz sondaż diagnostyczny. Na potrzeby prowadzonych badań przyjęto, że zarządzanie wiedzą obejmuje cztery etapy: lokalizowanie jej zasobów, pozyskiwanie, zachowanie, stosowanie. Przeprowadzona analiza bibliometryczna przy użyciu narzędzia VOSviewer wskazała, że proces zarządzania wiedzą w tutoringu akademickim pozostawia szerokie pole badawcze, a luki istniejące w obecnym stanie wiedzy spowodowały, że autorki sformułowały następujące problemy badawcze: w jakich kierunkach następuje wymiana wiedzy w tutoringu akademickim? w jakim stopniu proces zarządzania wiedzą w tutoringu akademickim sprzyja rozwojowi tutees? jakie są najważniejsze czynniki sprzyjające oraz ograniczające dzielenie się wiedzą w procesie tutoringu akademickiego? Wyniki wyraźnie pokazują, że program odniósł sukces w zakresie wymiany i poszerzania wiedzy zarówno tutees, jak i tutorów, a także przyczynił się do poszerzenia ich kompetencji. Wymiana wiedzy następowała dwukierunkowo – od tutora do tutee, ale też od tutee do tutora. Uczestnicy określili czynniki sprzyjające dzieleniu się wiedzą w procesie tutoringu akademickiego, w tym: otwartość na nowe idee, dobre relacje, szczerość, zaufanie, bezpośredni kontakt, przyjazną atmosferę oraz wspólne zainteresowania, również w obszarze naukowym. Wskazali też bariery ograniczające dzielenie się wiedzą, między innymi brak dopasowania pomiędzy tutorem a tutee uniemożliwiający zbudowanie dobrej relacji, rozbieżność oczekiwań, a także nakład obowiązków i ograniczenia czasowe zarówno po stronie tutee, jak i tutora.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies