Tytuł pozycji:
Multitextuality in RPGs: a ludonarrative synergy model for video game text analysis
The article presents the textual potential of games and distinguishes between the types of texts in text-heavy video games. Text types are categorized according to the diegetic/non-diegetic situation vis-à-vis the game world and primary text function. It is assumed that role-playing games (RPGs) such as Divinity: Original Sin 2 (Larian Studios, 2017) encompass a greater volume of textual material. The proposed corpus analysis model is based on the concept of ludonarrative synergy, text and discourse linguistics, and methods of natural language processing (NLP) and computational linguistics. Two-level text analysis using Python examines the validity of categorizing game texts according to an extended diegetic/nondiegetic model.
Artykuł przedstawia potencjał tekstowy gier i rozróżnia typy tekstów występujące w opartych na tekście (ang. text-heavy) grach wideo. Typy te kategoryzowane są w zależności od sytuacji diegetycznej/niediegetycznej względem świata przedstawionego w grze oraz nadrzędnej funkcji tekstu. Przyjmuje się, że gry fabularne (RPG) takie jak Divinity: Original Sin 2 (Larian Studios, 2017) zawierają większą ilość materiału tekstowego. Proponowany model analizy korpusowej opiera się na koncepcji synergii ludonarracyjnej, lingwistyce tekstu i dyskursu oraz metodach przetwarzania języka naturalnego (NLP) i lingwistyki komputerowej. Dwupoziomowa analiza tekstów za pomocą języka Python bada zasadność kategoryzacji tekstów według poszerzonego modelu diegetycznego/niediegetycznego.