Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Paradygmat wychowawczy Matki Kolumby Białeckiej i dominikanek w Wielowsi

Tytuł:
Paradygmat wychowawczy Matki Kolumby Białeckiej i dominikanek w Wielowsi
The Educational Paradigm of Mother Kolumba Bialecka and Dominican Sisters in Wielowieś
Autorzy:
Korzeniewska, Kazimiera Ewa
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
Kolumba Białecka
dominikanki
edukacja dominikańska
pedagogia dominikanek
pedagogika tomistyczna
Wielowieś
Kolumba Bialecka
dominican sisters
dominican education
dominican pedagogy thomistic pedagogics
Wielowies
Źródło:
Polska Myśl Pedagogiczna; 2023, 9/2; 241-255
2450-4572
2450-4564
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Założenie przez matkę Kolumbę Białecką w 1861 roku w galicyjskiej Wielowsi Zgromadzenia Sióstr św. Dominika było jednym z przejawów odnowy Zakonu Kaznodziejskiego na ziemiach polskich w XIX wieku. Matka Kolumba i jej siostry – pośród różnych form apostolstwa – uczyły w szkole ludowej, otwartej przez nie wkrótce po przybyciu do Wielowsi. Założycielka nie zostawiła żadnego opisu teorii wychowawczej, którą się kierowała, ale ona i jej siostry, uformowane w duchowości dominikańskiej, wykorzystywały metody, które można opisać z użyciem kategorii specyficznych dla pedagogiki tomistycznej – szczególnie integralnego rozwoju osoby, obejmującego umysł, wolę i władze zmysłowe. W niniejszym artykule, opierając się głównie na zapisach Księgi protokołów konferencji miesięcznych szkoły dwuklasowej w Wielowsi oraz Kroniki szkolnej odtworzono metody wychowawcze stosowane przez siostry, opisano je kategoriami pedagogiki tomistycznej i umieszczono je w ramach dominikańskiej tradycji wychowawczej.

The Congregation of the Sisters of Saint Dominic, founded in 1861 in Wielowies, Galicia, by mother Kolumba Bialecka was part of the renewal movement in the Order of Preachers in the XIXth century. Mother Kolumba and her sisters, among different types of apostolate, taught in local school, which they founded just after their arrival to Wielowies. Mother Kolumba did not leave any written treatise on educational system, but she and her sisters, formed by Dominican spirituality, used educational methods, which can be categorized by the terms of Thomistic concept of pedagogics – especially integral human growth focused on the development of mind, free will and body. In this article author restores those methods basing on the sources such as The Book of the Protocols from the Conferences of Teachers in School in Wielowies or The Chronicle of the School and by describing them by the traits specific to the thomistic pedagogics, places them among the dominican tradition of education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies