Tytuł pozycji:
Lublin Teachers, Lecturers and Masters of Kazimierz Dąbrowski. Discovering the Biography
In the article I would like to show Prywatne Gimnazjum Męskie im. Stefana Batorego, the so-called ‘Lublin School’, as an educational environment which, on the threshold of formation of Polish statehood and in the first years of the young state’s functioning, was able to attract many scholars and create a climate friendly to the development of young people, many of whom became eminent scholars, writers, artists, clergy and lawyers. One of them was, among others, Kazimierz Dąbrowski (1902–1980), a psychiatrist, psychologist and pedagogue, doctor of medicine and philosophy, creator of the theory of positive disintegration, who between 1916 and 1923 studied in it. I would like to present people whom Dąbrowski encountered while studying in Lublin and who, thanks to their personality, charisma and scientific achievements, influenced the development of a young man, eager for knowledge.
W artykule chciałem ukazać Prywatne Gimnazjum Męskie im. Stefana Batorego, tzw. szkołę lubelską jako środowisko edukacyjne, które u progu kształtowania się polskiej państwowości i w pierwszych latach funkcjonowania młodego państwa potrafiło przyciągnąć wielu uczonych i wytworzyć klimat przyjazny dla rozwoju młodych ludzi, z których wielu zostało wybitnymi uczonymi, literatami, artystami, duchownymi czy prawnikami. Jednym z nich był m.in. Kazimierz Dąbrowski (1902–1980), psychiatra, psycholog i pedagog, doktor medycyny i filozofii, twórca teorii dezintegracji pozytywnej, który uczył się w niej w latach 1916–1923. Pragnę przedstawić osoby, z którymi Dąbrowski zetknął się podczas nauki w Lublinie, a które swoją osobowością, charyzmą, dokonaniami naukowymi wpłynęły na rozwój młodego, żądnego wiedzy człowieka.