Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka

Tytuł:
Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka
The Discreet Charm of Surrealism in the Film Work of Walerian Borowczyk
Autorzy:
Kwas, Paulina
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
Walerian Borowczyk
surrealizm
recepcja filmu
surrealism
film reception
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2009, 66; 72-79
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autorka podejmuje kwestię niejednoznaczności i kontrowersji, jakie towarzyszyły recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka. Większość filmów Borowczyka, wśród nich również te określane jako „erotyczne”, wymyka się bowiem regułom klasycznego kina, a nawet kina artystycznego, sytuując się - jak twierdzi Kwas – gdzieś na granicy awangardy filmowej, sztuk plastycznych i prowokacyjnego eksperymentu formalno-treściowego. Autorka stawia w tekście hipotezę, wedle której Borowczyk jako reżyser był twórcą prezentującym temperament surrealistyczny. Podążając tym tropem, w dalszej części szkicu Kwas analizuje biograficzne uwikłanie Borowczyka w ruch surrealistyczny oraz wskazuje na pokrewieństwa między światopoglądem nadrealistycznym a postawą twórczą Waleriana Borowczyka. Tekst kończy analityczne omówienie filmu Borowczyka Opowieści niemoralne (1974) z perspektywy elementów światopoglądu i estetyki surrealistycznej.

Kwas considers ambiguity and controversy which accompanied the reception of the work of Walerian Borowczyk. Most films made by Borowczyk, including the erotic ones, escape the rules of classic cinema or even art cinema, placing the films somewhere on the edge of film vanguard, visual art, and a provocation. Kwas considers the hypothesis that Borowczyk as a director was a film maker with a surrealist temperament. Following this notion Kwas considers Borowczyk's involvement with the surrealist movement and points to similarities between hyper-realist ideology and Borowczyk's creative stance. The article concludes with an analysis of Borowczyk's Immoral stories (Opowieści niemoralne, 1974) made from the perspective of the surrealistic aesthetics and ideology.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies