Tytuł pozycji:
Spór wokół kategorii „dobra regulacja”
Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób definiuje się i ocenia dobrą regulację na poziomie
indywidualnych projektów. Autor poddał ocenie dotychczasowe publikacje podejmujące określone
w tytule zagadnienie, zwracając szczególną uwagę na metodyczne aspekty dotyczące kryteriów
i wskaźników wykorzystywanych w ewaluacji regulacji przez międzynarodowe instytucje, zwłaszcza
OECD.
Głównym rezultatem badania jest konstatacja, że w licznych weryfikowanych podejściach metodycznych
brakuje wyników dla Polski (wyjątkiem są wyniki raportów opracowanych przez Bank
Światowy w serii „Doing Business”, w których Polska uczestniczy; jednakże charakter tych badań
nie pozwala w sposób bezpośredni określić, jaki jest związek badanych obszarów przedmiotowych
z konkretnymi regulacjami). Stąd można wnioskować, że nie prowadzimy badań w tym zakresie,
nie posiadamy baz danych i nie jesteśmy specjalnie zainteresowani ich wynikami. W związku
z tym, trudno jest oczekiwać, że proces stanowienia prawa będzie prowadził do stymulowania
konkurencyjności i wzrostu gospodarczego naszego kraju.
This article aims to show how determined and assessed good regulation at the level of individual
projects and what is the opinion of Polish lawmaking process. It is based on a critical evaluation
of publications, paying particular attention to the application of the criteria and indicators used by
international institutions, in particular the OECD.
The main result of the study is that in a number of methodological approaches verified there
are no results for Polish. Thus, we can conclude that Poland do not participated in these research,
we do not have databases and we are not especially interested in their results. Therefore, it is
difficult to expect that the process of law will lead to stimulating competitiveness and economic
growth of our country.