Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Mówił po polsku swobodnie, chociaż z błędami”. Krótka autobiografia Bolesława Jaworskiego w świetle nieznanych faktów z jego życia

Tytuł:
„Mówił po polsku swobodnie, chociaż z błędami”. Krótka autobiografia Bolesława Jaworskiego w świetle nieznanych faktów z jego życia
‘He Spoke Fluent Polish, Albeit with Some Mistakes’. Boleslav Yavorsky’s Brief Autobiography in the Light of Unknown Facts from His Life
Autorzy:
Lech, Jan
Data publikacji:
2025
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
teoria rytmu ładowego
Bolesław Jaworski
muzyka w Związku Radzieckim
muzyka polska
historia muzyki XX w.
historia teorii muzyki
theory of harmonious (ladovy) rhythm
Boleslav Yavorsky
music in the Soviet Union
Polish music
twentieth-century music history
history of music theory
Źródło:
Muzyka; 2025, 70, 1; 31-66
0027-5344
2720-7021
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł poświęcony jest Krótkiej autobiografii Bolesława Jaworskiego (1877–1942), teoretyka muzyki, kompozytora i pianisty pochodzenia polsko-ukraińskiego, który pozostaje mało znaną postacią w polskiej literaturze muzykologicznej. Omawiany dokument do tej pory nie był przedmiotem pogłębionych badań – dotychczas badacze koncentrowali się głównie na oryginalnej koncepcji Jaworskiego, teorii rytmu ładowego. Celem artykułu jest nakreślenie pełnego kontekstu powstania tego tekstu, omówienie jego treści i znaczące uzupełnienie jej o nieuwzględnione w Krótkiej autobiografii fakty z życia teoretyka.

This article concerns the Brief Autobiography of Boleslav Yavorsky (1877–1942), a music theorist, composer and pianist of Polish origins, who is still a little-known figure in Polish musicology. The work in question has not been the subject of any detailed study to date, as research has only focussed on Yavorsky’s original concept for a theory of harmonious (ladovy) rhythm. The aim of this article is to present the full context behind the writing of the autobiographical text, to discuss its contents and to supplement it with important facts from Yavorsky’s life that were not mentioned in that text.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies